E-handelsindikatorn november 2024
Svensk Handels E-handelsindikator skattar e-handelns omsättning för november 2024 till 17,9 miljarder kronor, vilket är en ökning med hela 25 procent jämfört med november 2023.

Svensk Handels E-handelsindikator skattar e-handelns omsättning för november 2024 till 17,9 miljarder kronor, vilket är en ökning med hela 25 procent jämfört med november 2023.
Svenskarnas shoppingvanor i november präglades av ökad konsumtion online, kopplat både till Black Week och starten på julhandeln. Trots den positiva utvecklingen står svenska handelsföretag inför fortsatta utmaningar från den växande konkurrensen från utländska aktörer.
Det är mycket glädjande att november, som är e-handelns viktigaste månad, var så stark. Då e-handeln hittills i år visar en uppgång tyder mycket på att vi kan gå in i 2025 med en positiv känsla vilket är nödvändigt och välbehövligt efter flera tuffa år.
Under november e-handlade 76 procent av de svenska konsumenterna, vilket är en av de högsta nivåerna som presenterats i e-handelsindikatorn sedan de hårda pandemirestriktionerna 2020 trädde i kraft. Det genomsnittliga köpbeloppet per konsument ökade också markant, från 2 411 kronor i november 2023 till 2 851 kronor i år.
Utländska aktörer tar större marknadsandel
Samtidigt fortsätter konkurrensen från utländska plattformar, där de kinesiska aktörerna Temu och Shein återigen sticker ut med 600 000 svenska kunder i november. Ungefär var tionde e-handelskrona, motsvarande nästan 2 miljarder kronor, spenderades hos utländska aktörer.
Sett över en femårsperiod har utländska företag fördubblat sin marknadsandel av svenska privatkonsumenters e-handel när vi specifikt tittar på november som är en av de absolut viktigaste månaderna på året för svenska e-handlare.
Var fjärde sekund sker ett köp från Temu och Shein. Utöver de stora risker konsumenter tar när de handlar från dessa plattformar, så slår det även hårt mot svensk e-handel. En stor del av årets ökning beror på att svenskar handlar mer från utländska sajter. Vi tror på konkurrens, men konkurrensen måste ske på lika villkor. Att frågan nu är i hetluften är positivt och det är angeläget att politiker både nationellt och på EU-nivå agerar snabbt i frågan.
En positiv trend – men utmaningar kvarstår
Trots den starka utvecklingen för e-handeln i november 2024 är jämförelsetalen från föregående år fortsatt svaga, vilket gör att många varukategorier ännu inte når upp till nivåer från tidigare år. Detta ska ses som ytterligare exempel på att läget fortsatt är tufft för många handelsföretag verksamma inom e-handeln.
Presskontakt
Är du journalist och vill komma i kontakt med Svensk Handel? Kontakta vår pressjour
- Kategori:
- e-handelsindikatorn
- Ämnen:
- e-handel, e-handelsindikatorn, rapport
- Innehållstyp:
- Rapport
- Publicerad:
- 2024-12-19
- Senast uppdaterad:
- 2025-01-08