Hoppa till innehåll

E-handelsindikatorn skattar e-handelns omsättning för september månad till 13 miljarder kronor. En ökning med 28 procent jämfört med september 2023.

ehi-sep-2024.png

Trenden att fler e-handlar i år än tidigare höll i sig även i september. I genomsnitt handlade varje e-handelskonsument dessutom för ett betydligt högre totalbelopp än samma månad förra året. Kombinationen av dessa faktorer ledde till att e-handelns totala omsättning från privatkonsumtion ökade med hela 28 procent jämfört med september 2023. Det innebär att e-handeln omsatte 13 miljarder kronor i september 2024 vilket är den högsta nivån för september sen E-handelsindikatorn startade 2020.

Omsättningen i e-handeln under tredje kvartalet 2024 ökade med 8 procent i löpande priser jämfört med samma kvartal 2023. Hittills i år från januari till och med september har e-handeln sammantaget vuxit med 11 procent.

Flertalet varukategorier hade en positiv omsättningsutveckling under tredje kvartalet jämfört med fjolåret. Enbart barnartiklar och leksaker, kläder och skor samt alkohol minskade. Sett till hela året sammanlagt januari till och med september växer nu dock samtliga varukategorier jämfört med fjolåret, så även bygghandeln som uppvisat minustillväxt i e-handelskanalen under flera år. Det förmånligare rotavdrag som infördes 1 juli är en möjlig delförklaring till ett starkt tredjekvartal för bygghandeln.

Allt fler konsumenter vänder sig åter till e-handeln. Utvecklingen hittills i år indikerar att nivåer på över 70 procent e-handelskonsumenter per månader kan vara det nya normala. Det är med en positiv känsla vi nu går in i e-handelns viktigaste kvartal med Black Week och julhandeln. Det behövs, givet de tuffa tiderna branschen går, och har gått igenom.
Per Ljungberg
innovationschef på Svensk Handel

Svenskarnas e-handel från utlandet tycks ha etablerat sig på en ny nivå. 20 procent av konsumenterna e-handlade varor från utlandet i september. Det är en ökning från 16 procent i september förra året.

Det är oroande att så mycket av ökningen sker från till exempel Temu och Shein, som ständigt bryter mot EU:s lagstiftning avseende bland annat konsumentskydd, hållbarhet och immaterialrätt. Våra mätningar visar att en halv miljon svenskar handlade där i september. Politiken måste göra mer för att få stopp på den osunda konkurrensen. Den skadar såväl handelsföretag som konsumenter.
Per Ljungberg
innovationschef på Svensk Handel

presskontakt-3.jpg

Presskontakt

Är du journalist och vill komma i kontakt med Svensk Handel? Kontakta vår pressjour

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.