Hoppa till innehåll

Handelsföretagens syn på kommande tre månader är dyster. Framtidsförväntningarna inom sällanköpshandeln, dagligvaruhandeln samt partihandeln föll i mars. Svensk Handels Handelsbarometer är ytterligare ett bevis på branschens mycket utsatta läge.

hb-mars-2025.png

över tre års tid har handelsföretagens framtidsutsikter utifrån parametrarna försäljning, antal anställda, samt lönsamhet varit pessimistiska. Aldrig tidigare i Handelsbarometerns historia har en sådan långtgående dyster trend kunnat noteras.

Stora tapp för sällanköps- och dagligvaruhandeln

Framtidstron inom såväl sällanköpshandeln som daglighandeln rasar i månadens mätning. Den förra med -3,0 enheter, vilket resulterar i ett indikatorvärde på 89,9, och den senare med -4,6 enheter, vilket innebär ett indikatorvärde på 92,0. Den främsta anledningen till den stora nedgången är en alltmer dämpad syn på framtida lönsamhet och försäljning.

Resultaten vi idag presenterar kanske kommer som en överraskning för människor runt om i landet som följt debatten under senare tid. Här vill vi ändå markera klart och tydligt. Den svenska handeln har det oerhört tufft just nu. Det råder inga tvivel om att företag och jobb runt om i landet, i såväl större som mindre städer, nu står på spel.
Sofia Larsen
vd på Svensk Handel
Att en så pass central och viktig bransch som handeln präglats av pessimism i över tre års tid borde få varningsklockorna att ringa. Just nu slås i övrigt välmående företag ut, och med dem även viktiga arbetstillfällen och skatteintäkter.
Sofia Larsen
vd på Svensk Handel

En svårsiad framtid förstärker oron

Flertalet faktorer talar dessutom för att den dystra trenden kan komma att hålla i sig under en längre tid. En tilltagande inflation, som pressar upp marknadsräntor, i kombination med den geopolitiska osäkerhet som går att bevittna, slår hårt mot konsument, och därmed också handelsföretagen.

Att priserna, och genom det räntorna, tar fart uppåt har en mycket negativ effekt på hushållens konsumtion, vilket i sin tur hotar återhämtningen inom handeln och i den svenska ekonomin i stort. Här befinner sig handeln i en rävsax. Samtidigt som kostnaderna ökar och lönsamheten faller, måste företagen försöka hålla priserna nere för att behålla sina kunder. För många blir det tyvärr en omöjlig ekvation.
Sofia Larsen
vd på Svensk Handel

Handelsbarometern i korthet för mars 2025:

  • Dagligvaruhandeln: Framtidsindikatorn ligger på 92,0 (-4,6 enheter)

  • Sällanköpsvaruhandeln: Framtidsindikatorn steg till 89,9 (-3,0 enheter)

  • Partihandeln: Framtidsindikatorn sjönk till 94,0 (-1,7 enheter)

Så förklaras Handelsbarometern

Handelsbarometerns Framtidsindikator beräknas som det genomsnittliga nettotalet för tre frågor som rör butikschefernas förväntningar på försäljning, antalet medarbetare och lönsamhetsutveckling de kommande tre månaderna. Utifrån detta beräknas ett index med ett neutralt värde 100 där indextal över 100 innebär positiva framtidsförväntningar och under 100 innebär negativa framtidsförväntningar.

presskontakt-3.jpg

Presskontakt

Är du journalist och vill komma i kontakt med Svensk Handel? Kontakta vår pressjour

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.