Inget ljus i tunneln för handelns företag i november. Fortsatt ser butiker, e-handel och partihandel pessimistiskt på kommande tre månader. Det visar Svensk Handels Handelsbarometer för november månad. Nu går branschen in i julhandeln, som är av yttersta vikt för många handlare runt om i landet.
Månadens siffror innebär att den dystra trenden håller i sig. För 18:e månaden i följd ser svenska handlare negativt på kommande tre månader utifrån parametrarna försäljning, antalet anställda och lönsamhet. Detta då samtliga delsegment befinner sig under det neutrala värdet 100.
Dagligvaruhandeln får butikshandeln att lyfta.
Butikshandelns framtidsförväntningar denna månad ökar med 1,5 punkter, vilket ger ett indikatorvärde på 78,4. Månadens positiva siffror kan uteslutande härledas till dagligvaruhandeln, som är den delbransch som går mot strömmen och uteslutande ökar i månadens mätning. Situationen för sällanköpshandeln är motsatsen, där man ser mer pessimistiskt på såväl försäljning och lönsamhet, som möjligheten till att anställa.
E-handeln tror på minskad försäljning
Även e-handeln sjunker i månadens Handelsbarometer. En minskning med 3,6 punkter medför ett nytt indikatorvärde på 83,7. Största orosmolnet för delbranschen är försäljningen, vilken man tror kommer minska markant.
Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!