Second hand-försäljningen minskade i augusti. Pre Loved-indikatorn för augusti månad visar att försäljningen av second hand-produkter minskade, vilket tyder på att det generella säsongsmönstret inom sällanköpshandeln följs.
Sommarmånaderna innebär ofta lägre aktivitet innan försäljningen ökar igen i oktober, när väderomslagen blir tydligare. Andelen konsumenter som handlade varor second hand ligger däremot stabilt, närmare tre av tio.
Modeförsäljningen som är dominerande inom second hand såg en tillfällig uppgång i juli, men sjönk därefter något i augusti, i kronor räknat. Andelen konsumenter som handlade mode second hand låg stabilt på 12 procent, men det genomsnittliga köpbeloppet var lägre jämfört med föregående månad.
– Andelen konsumenter som handlar second hand förblir hög, men vi har sett en nedgång i inköpssummorna inom second hand-mode under sommarmånaderna. Under sommaren prioriterar vi något annorlunda jämfört med resten av året, och det verkar då som att second hand hamnar i andra hand”, säger Maria Mikkonen, chefsekonom på Svensk Handel.
I det andra kvartalet stod second hand för 2,7 procent av den totala försäljningen inom sällanköpsvaruhandeln - ner från 4 procent i det första kvartalet. Även inom second hand-modets andel av modeförsäljningen går det att observera en liknande utveckling: andelen sjönk från 7,4 procent i det första kvartalet, till 6,5 procent i det andra.
Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!