Svensk Handels Pre Loved-indikator för november 2024 visar en nedgång i den totala försäljningen inom second hand, främst till följd av ökad konkurrens från nyförsäljningen under Black Weeks rea-period.
Andelen konsumenter som valde att handla second hand steg däremot något under månaden, vilket visar att intresset för begagnade varor fortsätter vara starkt. Den totala omsättningen i november var 1,2 miljarder kronor. Och 3 av 10 konsumenter uppger att de handlade begagnat under månaden.
E-handel lyfter, fysiska butiker går ner
Medan försäljningen inom second hand på nätet ökade något i november, sjönk omsättningen i fysiska butiker med över 20 procent jämfört med oktober. Det understryker de utmaningar som många butiker står inför, särskilt när kampanjveckor som Black Week driver konsumenterna mot nyförsäljning.
Heminredning en ljuspunkt i november
Second hand-försäljningen av möbler och heminredning steg kraftigt i november, med över 50 procent, en utveckling som är i linje med tidigare säsongsmönster. November och december är traditionellt starka månader för denna kategori, då många ser över sina hem och köper julklappar. Totalt omsatte kategorin 306 miljoner i november.
Blick mot december
Trots en utmanande månad för second hand är framtidsutsikterna för segmentet ljusa. December är en stark försäljningsmånad, även för begagnade varor, med möjligheter att locka konsumenter som söker unika och hållbara julklappar. Svensk Handels julprognos visar på att en av fyra konsumenter planerar att handla åtminstone en present second hand.
Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!