Över 40 procent av Sveriges handlare förväntar sig en ökad försäljning under sommarmånaderna juni, juli och augusti i år jämfört med samma period förra året. Det visar nya sommarsiffror från Svensk Handel.
Handlare ser ljust på sommarens försäljning
Över 40 procent av Sveriges handlare förväntar sig en ökad försäljning under sommarmånaderna juni, juli och augusti i år jämfört med samma period förra året. Det visar nya sommarsiffror från Svensk Handel.
43 procent av handlarna tror på en ökad sommarförsäljning, vilket är en markant ökning jämfört med föregående år, då motsvarande siffra var 26 procent. Det är alltså en mer optimistisk bransch jämfört med för ett år sedan. Fortsatt är det dagligvaruhandeln som har störst förhoppningar om god försäljning under sommaren.
– Sommarmånaderna är viktiga försäljningstider för många inom både dagligvaru- och sällanköpshandeln. Turismens betydelse ska inte underskattas, och givet positiva signaler om att inflationen är på nedgång vågar handlarna nu tro på en bättre försäljning än förra året, säger Maria Mikkonen, chefsekonom på Svensk Handel
Handeln skapar fler arbetstillfällen i sommar
Sommarmånaderna medför ett ökat behov av sommarvikarier och extrajobb. 42 procent av detaljhandlarna anger att de planerar att anställa extrapersonal under sommaren, vilket förväntas skapa drygt 18 000 extra arbetstillfällen, vilket är en ökning jämfört med föregående år. Flest arbetstillfällen förväntas skapas inom dagligvaruhandeln.
Sill och glass givna val till midsommarafton
Runt om i landet är det många som ser fram emot midsommarafton. I vanlig ordning är det klassiska produkter som vi inhandlar till midsommarbordet. Särskilt populärt är givetvis sillen, men också andra produkter som hör midsommar till, som glass och färsk fisk.
Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!