En bluffaktura är ett samlingsbegrepp för ett krav på betalning för en vara eller tjänst som du aldrig beställt eller fått levererad. Det kan också vara fråga om en vara eller tjänst där kostnaden inte står i rimlig proportion till vad som senare levereras.
Idag skickas det ut olika typer av så kallade bluffakturor – fakturor eller orderbekräftelser – med innehåll som du som företag inte har beställt eller uppfattat som en beställning. Det kan till exempel vara något som uppfattats som ett kostnadsfritt erbjudande.
Har du fått en bluffaktura?
Innan du betalar en faktura som upplevs misstänksam titta på Svensk Handel Varningslistan och googla betalningsmottagaren och tjänsten. Hämta så mycket information som du kan. Kontakta företaget som skickat fakturan så snart som möjligt och bestrid fakturan. För bevisningens skull är det bäst att göra det via e-post.
Har du ingått ett avtal men ångrat dig? Säg upp avtalet till periodens utgång omgående via e-post. Tänk på att du som företagare normalt inte har ångerrätt om du inte särskilt har avtalat om det.
Om du inte får rättelse, skicka in underlaget till oss på Svensk Handel så att vi kan varna andra företagare.
Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!