Hoppa till innehåll

Vad är det som gör att vissa varumärken inte bara syns, utan verkligen känns? På D-Congress 2025 fick publiken svaret under samtalet om The power of cultural brand activation med bland andra André Engdahl Jofré från skivbolaget Year0001.

d-congress-talks-(1920-x-1080-px).png
Karin Winther, Strategy & Storytelling – Gen Z–Alpha, Video, AI | Consultant & Speaker

Under ett av de mest uppmärksammade passen på årets D-Congress intervjuade Karin Winther den kreativa ledaren André Engdahl Jofré – mannen bakom varumärkesidentiteten hos banbrytande artister som Yung Lean och Viagra Boys. Budskapet var glasklart: den som förstår kulturen, vinner publiken. 

– Det finns inget starkare än ett sant fan, konstaterade Jofré. 

Han menar att varumärken som på riktigt förankras i kulturella uttryck inte bara når fler – de blir relevanta på ett djupare plan. När kopplingen känns äkta, förvandlas kunder till fans. Fans som sprider budskapet vidare, inte för att de får betalt, utan för att de bryr sig. 

Nyckeln? Att bygga relationer som inte är transaktionella. De mest lyckade samarbetena bottnar i ömsesidig respekt och kreativ samsyn. Jofré lyfte Adidas Originals och H&M som exempel på modiga aktörer som vågat gå bortom traditionell marknadsföring. 

Det handlar inte om ROI i första hand. Det handlar om att "vibea", att dela en kreativ vision.
André Engdahl Jofré
Kreativ ledare

Samtidigt varnade han för det vanligaste misstaget: att behandla kultur som ett annonsutrymme. Att bara klistra in en influencer i en kampanj utan djupare koppling är en genväg som snabbt leder fel. 

– Kultur är en tvåvägskommunikation. Det räcker inte att dyka upp – du måste visa att du hör hemma där. 

Vill du höra hela samtalet där även Christian Appel, grundare av WorkShop The Retail Agency och styrelseordförande på Lager157 och Gavin Jewkes, Marketing Solutions Lead, Global Business Marketing, TikTok UK deltar. Avsnittet finns nu i podden D-Congress Talks. Avsnittet är på engelska. 

Och den 7 maj fortsätter samtalet – då gästar André Engdahl Jofré Svensk Handels exklusiva CxO Dinner tillsammans med musikern Per Nordmark för att utforska vad handeln kan lära av musikindustrin. 

Hej! Hitta rätt genom att söka och filtrera listan. Sortera som det passar!
Vald kategori
Valt ämne
Sortera efter
istock-1187328432-(1).jpg

Tillgänglighetslagen: Ny vägledning och Q&A

NyhetDen 28 juni 2025 träder den nya Tillgänglighetslagen i kraft. Svensk Handel har tagit fram en Q&A samt en ny vägledning.
gottebiten-vy.png

Påsken blev en efterlängtad ljuspunkt för gränshandeln

NyhetDet finns ljusglimtar i handeln. Ett exempel är gränshandeln – där årets påskfirande var ett efterlängtat styrkebesked.
d-congress-talks-(1920-x-1080-px).png

Kulturens kraft: Så bygger varumärken lojala fans – inte bara kunder

NyhetVad är det som gör att vissa varumärken inte bara syns, utan verkligen känns? Lyssna på avsnittet i podden D-Congress Talks.
pm-om-samverkan.png

Tillsammans för tryggare handelsplatser: Ny vägledning om samverkan mot brott

NyhetSvensk Handel har tagit fram en ny vägledning, med konkreta råd, för kommuner som vill stärka tryggheten i handelsmiljöer.
handelskonjunkturen-april-25.png

Handelskonjunkturen april 2025: Tecken på återhämtning – faran långt ifrån över

NyhetBörjar svensk handel sakta röra sig i rätt riktning, efter flera år av kris och lågkonjunktur? Se svaren i Handelskonjunkturen.
maria-mikkonen-1.jpg

Vårbudgeten saknar åtgärder för hushållens och företagens ekonomi

NyhetNär vårpropositionen idag presenterades saknades tyvärr inslag för att stärka hushållens och företagens ekonomiska situation.
kaffevarning.png

Kaffe – en eftertraktad vara för tjuvar

NyhetUnder en längre tid har vi sett hur priset på kaffe stadigt har stigit. Det gör det till ett hett eftertraktat byte i butikerna
handlare-och-rattskedjan.png

Hur hanteras min polisanmälan egentligen?

NyhetMissa inte Svensk Handels vägledning, en helhetsbild över hur rättskedjan ser ut, och vad nästa steg är om din butik utsätts för brott.

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.