Hoppa till innehåll

Under Black Friday och hela Black Week, när beställningarna av varor blir fler än vanligt, ökar också risken för företag att drabbas av kreditbedrägerier.

varning-black-friday.png

Svensk Handel blir uppmärksammade på fall där företag skickat en stor mängd varor men i slutändan inte får betalt. Var alltid uppmärksam på vem du skickar dina varor till och använd MFA (multifaktorautentisering, såsom BankID).

Känner du dig osäker, se till att vara uppmärksam på beställarens e-postadress, verkliga adress och kontaktuppgifter. Det är få seriösa företag som använder Hotmail eller Gmail som e-postadress och om företaget saknar verklig adress (bor i en postbox) eller om styrelsen i företaget bor långt från företagsadressen, då kan det vara goda skäl att vara extra misstänksam.

Här kommer fler tips som du som företagare kan tänka på för att minska risken för att utsättas för kreditbedrägerier.

Var extra uppmärksam på följande beteenden och mönster:

  • Stora beställningar som rör produkter som är lätta att omsätta

  • Kunder som vill ha brådskande leverans oavsett kostnad

  • Många beställningar från samma kund under en relativt kort tidsperiod

  • Oproportionerligt många beställningar rörande samma typ av varor, från en och samma kund

  • Beställningar där transaktionsförsök tidigare avvisats

  • Beställningar som görs vid andra tillfällen än normen (till exempel på natten)

  • Beställningar där kunden begär att leverans ska ske till anmärkningsvärda adresser (till exempel på gatan utanför angiven adress, källarrum, lastkaj etc.)

Var extra uppmärksam på följande gällande företaget:

  • Om företaget saknar kontaktuppgifter. Ett mailformular är sällan tillräckligt

  • Om företaget nyligen registrerats, bytt styrelse alternativt registrerat nytt domännamn

  • Om företagets styrelsemedlemmar tidigare varit inblandade i konkurser. Framför allt om de klivit ur styrelsen precis innan konkursen verkställdes  

  • Ovanlig kreditaktivitet på kunden (syns på en kreditupplysning). Här är det viktigt att inte förlita sig på gratistjänsterna, de kan ge viktiga ledtrådar men ersätter inte en riktig kreditupplysning

  • Dissonans mellan företags SNI-kod och faktiskt verksamhet. Exempelvis: ”SNI = Pizzeria Verksamhet = Bilhandel”. 

nina-jelver-2024.jpg

Nina Jelver

Säkerhetschef

Hej! Hitta rätt genom att söka och filtrera listan. Sortera som det passar!
Vald kategori
Valt ämne
Sortera efter
nytt-korkort-2024.png

Körkortet uppgraderas och får nytt utseende

NyhetUtseendet och säkerhetsdetaljerna på svenska körkort kommer att uppdateras. Det här blir mycket viktigt för svenska handelsföretag.
farligaste-julkalendern-1.png

Lucköppning i decembers farligaste julkalender!

NyhetSe Svensk Handels kampanj "Decembers farligaste julkalender" mot osund konkurrens från kinesiska onlinegiganter, i sociala medier.
avtalsnytt_2.jpg

Avtalsnytt: Så fungerar avtalsrörelsen

NyhetOla Axelsson, Svensk Handels förhandlingschef berättar hur avtalsrörelsen fungerar.
circle-k_julerbjudande.jpg

Gott nytt år - med nya krav om hållbarhetsredovisning

NyhetFler företag omfattas efter nyår av högre krav på hållbarhetsrapport som en del i årsredovisningens förvaltningsberättelse.
second-hand-webbinarium.png

Så gick försäljningen inom second hand 2024

NyhetDen 7 februari kan vi för första gången presentera helårssiffror över hur försäljningen av second hand gick i Sverige under 2024.
sjalvutcheckning.jpg

Viktig rättsutredning om "självbetjäningsbrott"

NyhetDet har länge funnits en osäkerhet kring hur lagstiftningen ska tolkas och tillämpas vid brott vid självscanning och självutcheckning.
custitude_bild-nyhet.png

Custitude: Så skapar du det bästa kundmötet i jul!

NyhetPå fredag 6 december, under en "powerkvart" online, delar Custitude med sig av sina bästa tips.
adlibris.png

Mer personliga kundrekommendationer med optimerade modeller

NyhetAdlibris skapar fylliga rekommendationer baserade på mer än baksidestexterna.

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.