Hoppa till innehåll

Så leder Susanne Ehnbåge Lindex på en global, digital och hållbar tillväxtresa

Med starkt ledarskap och en tydlig strategi har Susanne Ehnbåge, vd för Lindex, lyckats kombinera lönsam tillväxt med minskat klimatavtryck. Under ett samtal med Markets chefredaktör Fredrik Svedjetun på D-Congress 2025 inspirerade hon kring digitalisering, hållbarhet och en offensiv global satsning.

d-congress-talks-(1920-x-1080-px)-(1).png

När Susanne Ehnbåge tog över som vd för Lindex 2017 var andelen e-handel knappt tre procent. Idag står den för 21 procent – och det är bara början. Med investeringar i ett nytt automatiserat omnilager, ett digitalt butiksprogram och en digitaliserad leverantörskedja har Lindex skapat bättre kundupplevelser och ökad effektivitet.

Alla våra investeringar har en koppling till kundvärde, tillväxt och hållbarhet, förklarade Ehnbåge från scenen. Vi vill kunna växa utan att våra kostnader ökar i samma takt – och utan att vårt klimatavtryck gör det.
Susanne Ehnbåge
vd, Lindex

Sedan 2017 har Lindex lyckats minska sitt klimatavtryck med 41 procent – samtidigt som både omsättning och resultat ökat kraftigt. Nyckeln, menar Susanne, ligger i att integrera hållbarhetsmålen i hela organisationen.

– Vi har en liten hållbarhetsavdelning, men det stora arbetet görs av alla – från inköp till design. Det handlar om att ställa krav på materialval, att utveckla nya affärsmodeller som second hand och att våga testa nya idéer, sa hon.

Med närvaro i 17 länder och digital försäljning på över 30 marknader satsar Lindex nu på fortsatt internationell expansion, särskilt i Norden. Samtidigt står innovation och teknik högt på agendan – inte minst inom AI, där Lindex redan använder verktyg för sortimentsanalys, kundinsikter och bildigenkänning för second hand-produkter.

För andra handelsföretag som vill ta kliv framåt delade Susanne med sig av tre konkreta tips:

  1. Låt digitalisering börja i kundvärdet – Utgå från hur tekniken kan förbättra kundresan och användarupplevelsen.

  2. Involvera hela organisationen i hållbarhetsarbetet – Det får störst effekt när hållbarhet integreras i affärsmodellen.

  3. Var nyfiken och våga testa nytt – Innovation uppstår när man skapar en kultur där idéer får prövas.

Det kommer alltid finnas osäkerheter och förändring. Men det gäller att ha en tydlig strategi – och vara redo att parera längs vägen.
Susanne Ehnbåge

Lyssna på avsnitt 11 >>

Hej! Hitta rätt genom att söka och filtrera listan. Sortera som det passar!
Vald kategori
Valt ämne
Sortera efter
d-congress-talks-(1920-x-1080-px)-(1).png

Så leder Susanne Ehnbåge Lindex på en global, digital och hållbar tillväxtresa

NyhetNytt avsnitt i podden D-Congress Talks: Susanne Ehnbåge, vd på Lindex, om digitalisering, hållbarhet och en offensiv global satsning.
istock-1187328432-(1).jpg

Oklarheter i Tillgänglighetslagen - viktigt att veta

NyhetDen nya Tillgänglighetslagen är snårig att förstå. Svensk Handel guidar dig.
gottebiten-vy.png

Påsken blev en efterlängtad ljuspunkt för gränshandeln

NyhetDet finns ljusglimtar i handeln. Ett exempel är gränshandeln – där årets påskfirande var ett efterlängtat styrkebesked.
d-congress-talks-(1920-x-1080-px).png

Kulturens kraft: Så bygger varumärken lojala fans – inte bara kunder

NyhetVad är det som gör att vissa varumärken inte bara syns, utan verkligen känns? Lyssna på avsnittet i podden D-Congress Talks.
pm-om-samverkan.png

Tillsammans för tryggare handelsplatser: Ny vägledning om samverkan mot brott

NyhetSvensk Handel har tagit fram en ny vägledning, med konkreta råd, för kommuner som vill stärka tryggheten i handelsmiljöer.
handelskonjunkturen-april-25.png

Handelskonjunkturen april 2025: Tecken på återhämtning – faran långt ifrån över

NyhetBörjar svensk handel sakta röra sig i rätt riktning, efter flera år av kris och lågkonjunktur? Se svaren i Handelskonjunkturen.
maria-mikkonen-1.jpg

Vårbudgeten saknar åtgärder för hushållens och företagens ekonomi

NyhetNär vårpropositionen idag presenterades saknades tyvärr inslag för att stärka hushållens och företagens ekonomiska situation.
kaffevarning.png

Kaffe – en eftertraktad vara för tjuvar

NyhetUnder en längre tid har vi sett hur priset på kaffe stadigt har stigit. Det gör det till ett hett eftertraktat byte i butikerna

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.