På handelns stora gala Retail Awards den 2 oktober får vi möta företag som gör stordåd. Ett par av kategorierna är individuella, och en av dem är Årets butikssäljare.
Kundens upplevelse och butikens resultat och utveckling är aldrig bättre än de individuella insatserna från personalen. Priset Årets butikssäljare har skapats för att främja enskilda insatser som ger resultat för företaget och för att lyfta fram goda föredömen inom branschen.
Just kategorin årets butikssäljare är den kategori i Retail Awards där konkurrensen är överlägset tuffast. Över hundra personer var i år nominerade. All mycket skickliga, men bara tre gick till final.
Vi har talat med de tre finalisterna: Johanna, Alexander och Harriet, och försökt få reda på vad det är som får dem att prestera så bra. Här får du svaren.
Johanna Eriksson – Akademibokhandeln, Borås City
Ett samtal med Johanna i Akademibokhandeln i Borås är väldigt roligt och engagerande. Här talar vi med en säljare som älskar sina produkter. Juryn nämner särskilt hennes värme och glada humör kombinerat med kundfokus och förmåga att läsa av kunden och föreslå rätt produkter. Dom kallar henne faktiskt också en säljare i världsklass.
Vad motiverar dig?
– Jag tycker ju att själva kundmötet är jätteroligt. Jag möter så många olika individer och jag tycker det är härligt att småprata med dem för att hitta varan som passar just dem.
Hur är du som kund när du kommer in i en butik?
– Jag tycker att det är jätteviktigt att säga hej, både som kund och som personal. Jag hejar alltid när jag kommer in i en butik. Det är viktigt för mig att få lite space som kund så att jag kan kolla runt själv, men det är också viktigt att kunna få genuin service när jag behöver det. Jag tycker inte om när det är för mycket sälj utan trivs bäst när jag märker att personalen verkligen vill mitt bästa.
Alexander Ekström – Kjell & Co, Ringvägen Stockholm
I Kjell & Companys butik på Ringvägen i Stockholm hittar vi Alexander Ekström. En glad och tillmötesgående säljare. I motivering till finalplatsen skriver juryn om att Alexander utmärker sig inte bara genom sin skicklighet inom försäljning, utan också genom sitt genuina och vänliga bemötande. Kan det bli bättre än så?
Vad motiverar dig?
– Jag presterar som bäst när jag har roligt, och det blir roligt när jag själv är påläst och intresserad av produkterna.
Hur är du som kund när du kommer in i en butik?
– Jag försöker vara jättetrevlig. Jag är väldigt analyserande och när jag ser att tempot är jobbigt i butiken, så ser jag det och har stor respekt för det. Jag tycker det är kul att se vad andra gör, och fundera över hur jag själv skulle gjort om det var jag? Jag tackar alltid, även om jag inte handlat något.
Harriet Kyolaba Johansson – Blank the Hub, Helsingborg
I Helsingborg hittar vi Blank the Hub som säljer kläder, accessoarer och inredning, och där skiner Harriet Kyolaba Johansson mot alla som kommer in. Harriet beskrivs av juryn som begåvad med en naturlig förmåga att få varje besökare att känna sig sedd och uppskattad, där hon bjuder på både sig själv och ger det där lilla extra som gör varje kundbesök speciellt.
Vad motiverar dig?
– Jag drivs av servicen! Jag hälsar alla välkomna, och en del blir lite överraskade av det, vilket ju är jättekonstigt, eftersom kunderna är det vi lever av. Även om de kanske inte handlar något idag, så vet jag att de kommer att handla när de kommer nästa gång. De brukar komma ihåg mig.
Hur är du som kund när du kommer in i en butik?
– Jag vill bli bemött på ett fint sätt och bli sedd. Jag hälsar alltid och tar initiativ till kontakt, men blir jag ignorerad så går jag. Service är viktigt.
Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!