Hoppa till innehåll

Det finns en oerhörd potential i second hand-marknaden. Att konsumenterna håller hårdare i plånboken, samtidigt som kundernas förväntansbild utifrån ett hållbarhetsperspektiv blivit större gör att det finns goda möjligheter att etablera sig. Men går det att tjäna pengar?

det-begagnade-guldet-1709820850.png

Kring detta diskuterades i en fullsatt sal på D-Congress i Göteborg. Panelen utgjordes av tre aktörer inom second hand-segmentet. Alla med olika infallsvinklar och perspektiv, vilket visar på den mångfald av aktörer som idag finns. På scen fanns Jimmy Heibert, grundare och vd på Plick, Martin Hallander, vd på Arkivet, samt Alma Riihelä, nordenchef på Sellpy.

”Stigmat kring second hand finns inte bland unga”

Det är inte en nyhet att second hand är något som i större utsträckning tilltalar den yngre generationen. Panelen var dock tydlig med att man ska se detta som en enorm möjlighet. Om 5–6 år kommer även den äldre delen av befolkningen nämligen ha insett storheten med second hand. Att följa dessa är absolut en väg till det begagnade guldet. För tveklöst är det så att second hand har gått från skam till glam.

8 av 10 unga vi pratar med säger att deras föräldrar inte handlar second hand för att de har pengar. Exakt på samma plats var vi med den yngre målgruppen för bara några år sedan.
Jimmy Heibert
grundare och vd på Plick

Snabbt konstaterades det också att företagen representerade tre företag med helt olika målgrupper. Plick fokuserar främst på den yngre generationen. Ofta är kunderna inte mer än 13–14 år gamla, och lägger väldigt mycket tid för att spara så mycket pengar som möjligt. Detta står i relation till Arkivet, vilka tilltalar medelålders kvinnor som ofta har mindre tid att lägga på att göra klipp. Sellpy befinner sig någonstans mitt emellan, med styrkan att vara Nordens största e-handel inom second hand.

Olikheterna till trots så fanns en samstämmighet kring att potentialen för second hand är enorm. Pengar finns att tjäna, men det bygger på att hela tiden förbli relevanta. Jämfört med kunder inom vanlig retail är det inte omöjligt att second hand-konsumenter besöker butiken flertalet gånger varje dag, allt för att försäkra sig om att vara först med att kunna handla ett plagg.

- Vår omsättning växer med 50% varje år, sa Martin Hallander.

- Vi har vuxit väldigt snabbt och är glada över att kunnat behålla tillväxten efter pandemin. Vi tror att second hand kommer att ha fördubblats till 2027, sa Alma Riihelä.

Visste du att Svensk Handel mäter begagnathandelns utveckling på månadsbasis?

Vår senaste Pre Loved-indikator för januari månad visar på att begagnathandeln i stort omsatte 1,1 miljarder under januari månad, varav modehandeln stod för 371 miljoner av dessa.

presskontakt-3.jpg

Presskontakt

Är du journalist och vill komma i kontakt med Svensk Handel? Kontakta vår pressjour

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.