Hoppa till innehåll

Ett 20-tal seminarier, möten med politiker och full aktivitet i Almedalsgarderoben. I Handelslandet Sverige i Almedalen satte Svensk Handel handelns frågor högt på den politiska agendan.

almedalsnyhet.png
Sofia Larsen, vd Svensk Handel utanför Handelslandet Sverige i Almedalen

Hållbarhetsfrågan och hur handeln kan ta ledartröjan i den gröna omställningen var ett återkommande ämne under veckan. På ett fullsatt seminarium beskrev IKEA skiftet från linjär till cirkulär produktion som den största utmaningen i företagets 80-åriga historia.

Säkerhetsfrågorna var också ett viktigt tema och Svensk Handel lyfte hur cyberbrotten är ett växande hot mot näringslivet. Att bygga tillit och förtroende att dela information mellan företag lyftes som en framgångsfaktor för att bygga en mer robust cybersäkerhet.

En rapport från Handelns ekonomiska råd presenterades. Produktivitetstillväxten inom handeln är hög jämfört med andra branscher och handelns betydelse för samhällsekonomin är stor.

– Politiken behöver förstå att konkurrensen inom handeln aldrig varit tuffare. Ett mini-krav är att lagstiftningen efterlevs. Temu och Shein ska inte tillåtas leverera varor som inte följer EU:s lagstiftning, lyfte Svensk Handels vd Sofia Larsen.

Flera medlemsföretag arrangerade seminarier

I Handelslandet Sverige i Almedalen samlade Svensk Handel handelns aktörer under ett tak. Utöver Svensk Handel arrangerade företag som Coop, IKEA, Lidl, Apoteket och Apotek Hjärtat seminarier på plats. Även dotterbolaget HUI Research hade flera välbesökta seminarier.

Intresset för handelns frågor är stort i Almedalen. Vi har politikens öra men det är tydligt att vi behöver driva handelns frågor med ökad intensitet. Kunskapen om handelns roll och betydelse är generellt för låg bland Sveriges beslutsfattare.
Hans Tjernström
kommunikationschef på Svensk Handel.

400 plagg lånades ut

Tillsammans med ett tiotal medlemsföretag inom modehandeln erbjöd Svensk Handel Almedalsbesökaren att låna kläder från Almedalsgarderoben. Lykos stylister fanns på plats för att erbjuda besökare styling av hår och make up. Intresset var rekordstort med närmare 400 utlånade plagg under tre dagar.

– Syftet med Almedalsgarderoben är att lyfta företagens initiativ för en mer hållbar modehandel där cirkularitet, klädvård och second hand är självklara inslag. Svenska modeföretag gör mängder med insatser för en mer hållbar handel. Det förtjänar uppmärksamhet, och är den huvudsakliga anledningen till att vi öppnar upp Almedalsgarderoben, säger Hans Tjernström.

Svensk Handels företrädare på plats i Almedalen träffade tillsammans med medlemsföretagen många politiker och beslutsfattare i enskilda möten för att lyfta handelns viktiga framtidsfrågor.

Vill du ta del av Svensk Handels prioriterade påverkansfrågor? 

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.