Hoppa till innehåll

Fusk i självskanning och självutcheckning borde ses som bedrägeri

Ica Kvantum Stenungsund ligger några mil norr om Göteborg, en stor butik på cirka 2 500 kvadratmeter med 85 anställda. Butikens geografiska position gör att många pendlare passerar och det finns olika industrier och arbeten på orten. Maria Magnusson Olsson, försäljningschef i butiken, berättar om stöldrelaterade utmaningar gällande självbetjäningskassorna.

sakerhetsbilder-webb-1729088728.jpg
Maria Magnusson Olsson, försäljningschef Ica Kvantum Stenungsund.

Hur ser stöldsituationen ut i er butik?  
Det är blandat. Det är ju givetvis rena stölder med ligor och stölder för personligt bruk, och sedan fusk i självscanningen och snabbkassorna. Det är lite mer som bedrägeri kan man säga. Vi har haft självscanning i den här butiken sedan 2016, och det är jättesvårt att mäta hur mycket som faktiskt stjäls i dem, det är nog bara en bråkdel som vi ser tror jag.  

Vad tror du är anledningen till att stölder begås i obemannade kassor?  
Just självscanningsmässigt tror jag att det ekonomiska läget har gjort en skillnad. Vi har upptäckt fler personer på sistone som har fuskat. Ibland kontaktar vi de här personerna och erbjuder dem att komma och göra rätt för sig. Vi gör alltid en polisanmälan och informerar om det, och är man som kund då villig att göra rätt för sig så noterar vi det i polisanmälan. Det gäller att ha rätt mängd personal. Det måste vara rimligt för personalen att kunna övervaka alla kassorna. Vi har inte behövt ta bort några kassor än, men det hade inte gått att hantera utan att tillsätta mycket personal.  

Hur kan det se ut när någon begår ett brott i självbetjäningen?  
Ett exempel var en kvinna som vi bad komma in i butik för att göra rätt för sig. Vi frågade henne vad som hade hänt och det visade sig att hon hade fått problem privat som påverkade hennes ekonomi, vilket gjorde att hon vid ett tillfälle hade råkat få med sig en vara hem när hon scannade. Sedan hade det bara rullat på, eskalerat och blivit värre, och det var då vi upptäckte henne. Hon var väldigt ångerfull och hon gjorde rätt för sig. Hon fick uppskatta hur mycket pengar det gällde, och vi hade fyra, fem ärenden hon blev anmäld för. Polisen lade sedan ned ärendet, men vi fick i alla fall tillbaka pengarna för våra varor. 

Du beskrev att ni ser fusk i självutcheckningskassorna som bedrägeri, kan du utveckla?  
Ofta är det att någon fuskar med vikten. Till exempel med lösgodis, att man väger det och får ut en etikett för 5 kronor när man i själva verket har plockat lösgodis för 150 kronor. Det är ju mer av ett bedrägeri än en ringa stöld. Bedrägeri väger tyngre i straffskalan och det är viktigt att anmäla ”rätt” brott.  

Vad tror du är en lösning för att få stopp på bedrägerier och stölder i självutcheckningen?  
Det blir som en form av datorbedrägeri genom att man har ingått ett avtal med oss, till exempel i självscanningen. Alla bevis finns i processen i kassan, som en logg. Där man kan se att kunden har bekräftat att alla varor har gått bra att scanna, att det är korrekt. Rent rättsligt skulle man alltså kunna göra någonting åt de här brotten om polisen ville. Vi brukar anmäla den sortens brott som datorbedrägeri eller automatbedrägeri, för då blir det allvarligare på straffskalan. Ett problem är dock att polisen inte alltid förstår de här systemen och har en förmåga att göra om brotten till ringa stöld, och så skrivs de av istället. 

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.