Hoppa till innehåll

Alla produkter som är riktade till konsumenter måste uppfylla gällande säkerhetskrav. Som företagare inom handeln har du både ett marknadsrättsligt och skadeståndsrättsligt ansvar för de produkter du tillhandahåller. Du behöver därför ha koll på reglerna. Svensk Handel guidar dig rätt.

lek-med-hund-inomhus.jpg

För att underlätta den fria rörligheten på EU:s inre marknad är reglerna för varor gemensamma, harmoniserade. En grundregel är att det är du som näringsidkare som är ansvarig för att varan du säljer är säker. Ansvaret skiljer sig dock åt beroende på vilken roll i värdekedjan du har. Tillverkare har ansvar att se till att deras produkter uppfyller lagar och krav. Även importörer, distributörer och återförsäljare har lagstadgade skyldigheter. Det finns såväl allmänna som specifika produktsäkerhetsregler för vissa typer av produkter, till exempel leksaker.

Ansvariga myndigheter kontrollerar att produkter som finns på marknaden uppfyller gällande lagstiftning och att de är märkta och kontrollerade på rätt sätt. Om produkter inte uppfyller ställda krav har ansvarig myndighet rätt att vidta åtgärder. I värsta fall i form av försäljningsförbud eller återkallande av produkter från slutanvändare.

Tips på rutiner och hur du kan komma igång med ditt produktsäkerhetsarbete

  • Inventera vilka produkter du har i ditt sortiment
    Se till att du känner till vilka produkter som du tillhandahåller och har tillhandahållit. Tänk på att definitionen av att tillhandahålla är bred och även omfattar uthyrning och gåvor.

  • Ta reda på vilka lagar som gäller
    Konsumentverket kan du läsa om det allmänna säkerhetskravet på varor och tjänster, samt om de specialregler/harmoniserade regler som gäller för leksaker och personlig skyddsutrustning, som myndigheten är ansvarig för.

    Fler specialregler för olika varor hittar du på Marknadskontrollrådets webbplats. Det är viktigt att du som företag avsätter tid för att sätta dig in i de lagstiftningar som dina produkter berörs av. Olika lagstiftningar beskriver olika krav.

  • Identifiera din roll och dina skyldigheter
    Att du känner till din roll i värdekedjan är en förutsättning för att du ska förstå vilka skyldigheter du för produkter i ditt sortiment. Du kan till exempel vara tillverkare för en del av produkterna du säljer och endast distributör för andra. 

  • Identifiera vem som använder produkten och hur
    Det är viktigt att fundera över vem som ska använda produkten och hur den kommer att användas, vilket i sin tur kan påverka kraven på märkning och säkerhetsinformation.

  • Säkerställ att du följer reglerna
    Se till att både du och din produkt uppfyller alla relevanta krav. I många regelverk beskrivs vilka säkerhetskrav produkten ska klara, men också till exempel hur länge och av vem dokumentation ska sparas.

  • Riskbedöm din produkt
    Det är alltid tillverkarens ansvar att se till att en riskbedömning blir gjord på ett fullgott sätt. Men då det råder ett allmänt säkerhetskrav på att bara tillhandahålla säkra produkter på marknaden, har importörer och till viss del distributörer också ett ansvar.

  • Om du sålt en farlig vara eller tjänst
    Om du får kännedom om att en vara du säljer eller har sålt är farlig är du skyldig att omedelbart kontakta berörd tillsynsmyndighet och tala om vilka åtgärder som har vidtagits för att förebygga skadefall.


Mer rådgivning på svenskhandel.se

sara-lowemark_1.png

Sara Lowemark

Näringspolitisk expert

Hej! Hitta rätt genom att söka och filtrera listan. Sortera som det passar!
Vald kategori
Valt ämne
Sortera efter
stoldrapport-nyhet.png

Röster från handeln - så påverkar brotten våra företag

NyhetI Svensk Handels rapport "Stölder och brottslighet i handeln 2024" vittnar några röster om hur brotten påverkar deras verksamhet.
nrs-2024-(webben)-(5).png

Hållbarhet, säkerhet och AI formar handelns framtid

NyhetÅrets teman på Nordic Retail Summit 2 oktober är hållbarhet, säkerhet och AI. Biljetter finns att köpa nu.
kontakta-oss-i-sommar-1719832256.png

Kontakta oss i sommar

NyhetHandeln tar aldrig semester. Som medlem i Svensk Handel är vi aldrig längre än ett samtal eller mejl bort.
nrs-2024-(webben).png

AI - revolutionen som formar framtidens handel

NyhetArtificiell intelligens (AI) revolutionerar hela handelsbranschen globalt och är ett av tre huvudteman på årets Nordic Retail Summit.
kontakt-sommar-(1).png

Moms på second hand begränsar företagen

NyhetOmställningen till cirkulära affärsmodeller hos handelns företag utmanas av dubbelbeskattningen på second hand.
kontakt-sommar.png

Sårbarhet för cyberbrott växande problem för näringslivet

NyhetPå ett fullsatt seminarium i Almedalen diskuterades cyberattacker som ett växande hot mot såväl handeln som samhället i stort.
turister-gagata.jpg

Din butik – ett besöksmål för turister

NyhetTa del av Svensk Handels rekommendationer för hur du bäst omfamnar turisterna i sommar.
namnlos-design-(4).png

Stölder och brott kostar handeln 20 miljarder varje år

NyhetTotalt kostar brottsligheten i handeln 20 miljarder varje år, vilket motsvarar en halv polisbudget.

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.