Hoppa till innehåll

Svensk Handel följer e-handelns utveckling varje månad. Under 2024 var branschen fortsatt utmanad, inte minst av ökande konkurrens från utländska aktörer.

ehi-webbinarium-still002.jpg
Arne Andersson, Johanna Levy, Linn Tagesson, Per Ljungberg

För att summera året bjöd Svensk Handel in Linn Tagesson, COO & New Ventures Lager 157, och Johanna Levy, CEO för Kids Brand Store, till ett webbinarium lett av Per Ljungberg och Arne Andersson, Svensk Handels e-handelsexperter. Här diskuterades både årets utmaningar och möjligheter samt spaningar inför 2025.

E-handeln 2024 i siffror

  • Omsättning: 160 miljarder kronor (+11 % jämfört med 2023).

  • Andel svenskar som handlade online: 71 % (upp från 68 % 2023).

  • Genomsnittligt köpbelopp: 2 248 kr (2 126 kr 2023).

e-handel-siffror.png
Den positiva utvecklingen på 11 % visar att e-handeln är på väg tillbaka, men det är viktigare att analysera kategorier snarare än den totala omsättningen.
Arne Andersson
Senior rådgivare, Svensk Handel

Vilka kategorier gick bäst?

  • Apoteksvaror i topp: 33 % av konsumenterna köpte apoteksprodukter, vilket även i kronor räknat gjorde segmentet till en av årets vinnare.

  • Skönhet & hälsa ökade: Små produkter med hög köpfrekvens bidrog till en stabil tillväxt.

  • Kläder och skor kämpade, men växte ändå: Trots utmaningar ökade omsättningen.

  • Hemelektronik: Visade också positiv utveckling under året.

Den växande utländska konkurrensen

Svensk Handel har länge drivit frågan om den osunda konkurrensen från kinesiska e-handelsplattformar. Försäljningen från dessa ökade från 11,7 miljarder kronor 2023 till 18 miljarder kronor 2024, en oroande trend som påverkar svenska aktörer.

Läs mer om hur Svensk Handel jobbar med frågan >>

Så jobbar Kids Brand Store med effektivisering

För att säkerställa långsiktig lönsamhet har Kids Brand Store fokuserat på organisationsoptimering och att bättre förstå sina kunder.

I tuffa tider måste man vara som en iller i alla delar och detaljer av organisationen.
Johanna Levy
CEO, Kids Brand Store

Kundbeteenden och målgruppsutmaningar

Linn Tagesson lyfte hur yngre konsumenters beteende är svårförutsägbart. 20–30-åringar handlar både lyxprodukter och från lågprismärken som Temu och Shein, samtidigt som de bryr sig om hållbarhet.

- Det går inte att springa på alla bollar – det gäller att hålla fast vid sin kärna, Linn Tagesson, Lager 157

AI – effektivt men kräver rätt strategi

Både Linn och Johanna ser AI som en viktig resurs, men betonar att det måste användas med ett tydligt syfte.

- Jag är inget fan av stora AI-strategier eller att utse en AI-general. Det viktiga är att integrera AI smart i hela organisationen, Johanna Levy, Kids Brand Store

Möjliga tillämpningar i organisationen inkluderar:

  • Produkttextproduktion & översättningar

  • Effektivisering av marknadsföringsmaterial

  • Kodning och sajtpersonalisering

Spaningar inför 2025

Linn Tagesson: Konkurrensen från Kina och tullfrågor är osäkra faktorer. Företag behöver hålla fokus på sin kärnverksamhet och utveckla sina styrkor.

Johanna Levy: Operational excellence är avgörande – ha koll på detaljerna och exekvera på rätt initiativ.

Ladda ner rapporten >>

Se inspelningen av webbinariet >>

Hej! Hitta rätt genom att söka och filtrera listan. Sortera som det passar!
Vald kategori
Valt ämne
Sortera efter
appen-listbild.png

Appen Säkerhetscenter åter i drift

NyhetEfter en tidigare driftstörning i appen Säkerhetscenter kan du vara tvungen att logga in i appen igen för att få full funktion.
ehi-webbinarium-still002.jpg

Så gick e-handeln 2024

NyhetLyssna till Johanna Levy, CEO, Kids Brand Store och Linn Tagesson, COO & New Ventures, Lager 157 i ett inspelat webbinarium.
hallbarhet.png

Nycklar till en hållbar position i framtidens detaljhandel

NyhetTa del av insikter från årets hållbarhetsundersökning.
statsministern_kampanjbrev0219.jpg

Statsminister Ulf Kristersson inviger D-Congress 2025!

NyhetSvensk Handel presenterar stolt Sveriges statsminister Ulf Kristersson som officiell invigningstalare på D-Congress 2025!
eu-flaggor.jpg

EU:s arbetsprogram måste stärka företagens konkurrenskraft

NyhetI dag upplever över 60 procent av företagen inom EU att betungande regleringar står i vägen för investeringar och tillväxt.
prelovedpanel.png

Så mycket omsatte second hand-marknaden 2024

NyhetVi presenterar för första gången statistik som talar sitt tydliga språk. Second hand har gått från skam till glam. Rapport och webbinarium.
arbetsgivarservice-illustration.jpg

Dags att rapportera in dina medlemsuppgifter

NyhetSenast den 28 februari behöver du som är medlem i Svensk Handel rapportera in korrekta uppgifter om ditt företag.
arkivet-1.png

Arkivet fortsätter sin tillväxtresa – med fokus på den fysiska butiken

NyhetArkivet, en av Sveriges ledande aktörer inom second hand och hållbart mode, har på kort tid etablerat sig som en föregångare.

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.