Svensk Handel följer e-handelns utveckling varje månad. Under 2024 var branschen fortsatt utmanad, inte minst av ökande konkurrens från utländska aktörer.
Arne Andersson, Johanna Levy, Linn Tagesson, Per Ljungberg
För att summera året bjöd Svensk Handel in Linn Tagesson, COO & New Ventures Lager 157, och Johanna Levy, CEO för Kids Brand Store, till ett webbinarium lett av Per Ljungberg och Arne Andersson, Svensk Handels e-handelsexperter. Här diskuterades både årets utmaningar och möjligheter samt spaningar inför 2025.
E-handeln 2024 i siffror
Omsättning: 160 miljarder kronor (+11 % jämfört med 2023).
Andel svenskar som handlade online: 71 % (upp från 68 % 2023).
Den positiva utvecklingen på 11 % visar att e-handeln är på väg tillbaka, men det är viktigare att analysera kategorier snarare än den totala omsättningen.
Arne Andersson
Senior rådgivare, Svensk Handel
Vilka kategorier gick bäst?
Apoteksvaror i topp: 33 % av konsumenterna köpte apoteksprodukter, vilket även i kronor räknat gjorde segmentet till en av årets vinnare.
Skönhet & hälsa ökade: Små produkter med hög köpfrekvens bidrog till en stabil tillväxt.
Kläder och skor kämpade, men växte ändå: Trots utmaningar ökade omsättningen.
Hemelektronik: Visade också positiv utveckling under året.
Den växande utländska konkurrensen
Svensk Handel har länge drivit frågan om den osunda konkurrensen från kinesiska e-handelsplattformar. Försäljningen från dessa ökade från 11,7 miljarder kronor 2023 till 18 miljarder kronor 2024, en oroande trend som påverkar svenska aktörer.
För att säkerställa långsiktig lönsamhet har Kids Brand Store fokuserat på organisationsoptimering och att bättre förstå sina kunder.
I tuffa tider måste man vara som en iller i alla delar och detaljer av organisationen.
Johanna Levy
CEO, Kids Brand Store
Kundbeteenden och målgruppsutmaningar
Linn Tagesson lyfte hur yngre konsumenters beteende är svårförutsägbart. 20–30-åringar handlar både lyxprodukter och från lågprismärken som Temu och Shein, samtidigt som de bryr sig om hållbarhet.
- Det går inte att springa på alla bollar – det gäller att hålla fast vid sin kärna, Linn Tagesson, Lager 157
AI – effektivt men kräver rätt strategi
Både Linn och Johanna ser AI som en viktig resurs, men betonar att det måste användas med ett tydligt syfte.
- Jag är inget fan av stora AI-strategier eller att utse en AI-general. Det viktiga är att integrera AI smart i hela organisationen, Johanna Levy, Kids Brand Store
Möjliga tillämpningar i organisationen inkluderar:
Produkttextproduktion & översättningar
Effektivisering av marknadsföringsmaterial
Kodning och sajtpersonalisering
Spaningar inför 2025
Linn Tagesson: Konkurrensen från Kina och tullfrågor är osäkra faktorer. Företag behöver hålla fokus på sin kärnverksamhet och utveckla sina styrkor.
Johanna Levy: Operational excellence är avgörande – ha koll på detaljerna och exekvera på rätt initiativ.
Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!