År 2021 omsatte turismen i Sverige 76 miljarder kronor enbart i handeln, nästan var tionde krona av detaljhandelns totala omsättning. I år, trots rådande utmaningar i handeln och omvärlden, väntas bland annat den svaga kronan attrahera såväl svenskar som utländska turister att i än större utsträckning semestra i Sverige.
Det råder ingen tvekan om att turistsäsongen är en fjäder i hatten för handeln. 2022 var fler än hälften av de 22 punkterna på Visit Sweden’s topplista över vad besökarna spenderade mest pengar på, kopplade till handel.
Turisternas konsumtion har stor betydelse på omsättningen
Fyra av tio handlare uppger att turisternas konsumtion har stor betydelse på omsättningen under sommarmånaderna juni till augusti. Samtidigt behöver man komma ihåg att konkurrensen om turisterna är rekordstor. Så hur förbereder du dig som handlare på bästa sätt, för att omfamna turisterna som kundgrupp och göra just din butik tillräckligt attraktiv? Svensk Handel har listat några tips och idéer som inspiration:
Samarbeta lokalt och planera
Ta kontakt och nätverka med din kommun, besöksnäringen och andra branschkollegor. Hur kan ni hjälpas åt att dra besökstrafik till varandra?
Analysera målgruppen baserat på tidigare statistik - varifrån beräknas tillresta komma, nationellt och internationellt?
När under sommaren beräknas de komma? Semesterperioderna kan skilja sig åt, nationellt och internationellt.
Vilka lokala evenemang, turistattraktioner, sevärdheter erbjuds i din kommun eller i grannkommunerna/länet som ni kan ta draghjälp av?
Vilka varor/produkter förväntas attrahera målgrupperna?
Hur skapar du bäst synlighet för din verksamhet – var och hur marknadsför du dig bäst för målgruppen? Använd butiken som den främsta kanalen. Ställ dig frågan, om du strosade runt bland butikerna som förstagångsbesökare, vad skulle få dig att vilja gå in i just din butik?
Modifiera sortimentet - se till att köpa in och presentera produkter som möter efterfrågan så långt det är möjligt.
Utbilda personalen i att vara lite extra på tårna – inventera personliga styrkor, finns det till exempel någon i personalgruppen som pratar fler språk än svenska? Gör det tydligt i butiksentrén, i kassan eller på namnskyltar.
Skyltning – fronta de produkter som ni tror kommer attrahera allra mest och satsa lite extra på dekor och utsmyckning av butiken.
Paketering – se till att butiken och sortimentet lever upp till eventuell marknadsföring, så det finns en röd tråd och en tydlig igenkänning.
Storytelling – hitta kreativa sätt att berätta just er historia, i marknadsföringen eller i butiken.
Shareability – gör det enkelt för kunden att dela upplevelsen, till exempel i sociala kanaler.
På Visit Sweden’s webbplats hittar du mer kunskap och inspiration som kan ge idéer till spetsig marknadsföring och hur du som företag kan rikta utbudet till svenska och internationella besökare.
Svensk Handel har genom åren presenterat ett antal rapporter på ämnet Shoppingturism. Stora delar är fortfarande aktuella. Kika gärna igenom dessa för fler insikter som kan vara till nytta.
Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!
Vi behandlar dina personuppgifter för att hantera ditt ärende. Läs mer om hur vi behandlar dina personuppgifter och dina rättigheter i vår personuppgiftspolicy. Genom att börja chatta bekräftar du att du tagit del av denna information.