Hoppa till innehåll

Sommar och semester stundar och när den ordinarie personalen är på semester saknas ibland den erfarenhet, rutiner och magkänsla om hur krav och önskemål från leverantörer och kollegor bör hanteras. Svensk Handel har tagit fram en checklista med bra saker att tänka på och förebygga med.

checklista-dokument.jpg

Plötsligt dimper det ner en faktura på något som inte alls är beställt eller levererat. Eller så ringer en säljare och försöker hävda att ni har ingått ett avtal. Den här typen av samtal kan bli mycket påfrestande för den utsatta. Då ska man tänka på att aldrig ge bedragaren chansen att hävda att ett avtal har slutits och får ni en faktura som inte känns helt rätt – bestrid den alltid! I första hand via mejl till företaget. Det räcker inte att bara att ignorera den falska fakturan, du måste agera. Dokumentera allt, när fakturan inkommit, när och hur du bestridit den etc. Slutligen bör du alltid göra en polisanmälan.

Några tips som kan minimera bedrägeririsken inför sommarens ledighet

Tänk på detta!

  • Tacka aldrig ja till något via telefon. Om uppringaren insisterar på att en betalning ska genomföras eller en faktura betalas, be om att få ringa tillbaka.

  • Unna er att vara lite extra misstänksamma. Kontrollera nya kunder och leverantörer som kontaktar er. Ställ frågor och gör sökningar på internet innan ni går vidare med leverans eller betalning.

  • Var minst två personer som attesterar kostnader och gör inga utbetalningar under tidspress, detta minskar risken att fel begås.

  • Upprätta rutiner som innebär möjlighet att nå beslutsfattare för extra verifiering, vid betalningar över ett visst belopp, t.ex. att kunna motringa för godkännande mot en i förväg upprättad kontaktlista.

  • Var observant på avsändarens e-postadress. Var även uppmärksam så att domänen stämmer överens med avsändarens e-postadress: .se eller .com. Det förekommer rättstavat namn men att domänen är fel.

  • I stället för att klicka på svara, använd funktionen för att vidarebefordra och skriv in eller välj e-postadressen från din kontaktlista till den person som du svarar till. Då undviker du att svara till en falsk e-postadress.

  • Var extra vaksam på e-post som är oväntad eller där uppgifter ska ändras mot vad det brukar vara.

  • Var alltid misstänksam om något ska gå snabbt.

Varningslistan varnar för bluffakturor, företag med oseriösa försäljningsmetoder och för erbjudanden eller utskick som kan uppfattas som vilseledande. Uppdateras löpande i appen Säkerhetscenter och på webben.

Hej! Hitta rätt genom att söka och filtrera listan. Sortera som det passar!
Vald kategori
Valt ämne
Sortera efter
istock-1187328432-(1).jpg

Tillgänglighetslagen: Ny vägledning och Q&A

NyhetDen 28 juni 2025 träder den nya Tillgänglighetslagen i kraft. Svensk Handel har tagit fram en Q&A samt en ny vägledning.
gottebiten-vy.png

Påsken blev en efterlängtad ljuspunkt för gränshandeln

NyhetDet finns ljusglimtar i handeln. Ett exempel är gränshandeln – där årets påskfirande var ett efterlängtat styrkebesked.
d-congress-talks-(1920-x-1080-px).png

Kulturens kraft: Så bygger varumärken lojala fans – inte bara kunder

NyhetVad är det som gör att vissa varumärken inte bara syns, utan verkligen känns? Lyssna på avsnittet i podden D-Congress Talks.
pm-om-samverkan.png

Tillsammans för tryggare handelsplatser: Ny vägledning om samverkan mot brott

NyhetSvensk Handel har tagit fram en ny vägledning, med konkreta råd, för kommuner som vill stärka tryggheten i handelsmiljöer.
handelskonjunkturen-april-25.png

Handelskonjunkturen april 2025: Tecken på återhämtning – faran långt ifrån över

NyhetBörjar svensk handel sakta röra sig i rätt riktning, efter flera år av kris och lågkonjunktur? Se svaren i Handelskonjunkturen.
maria-mikkonen-1.jpg

Vårbudgeten saknar åtgärder för hushållens och företagens ekonomi

NyhetNär vårpropositionen idag presenterades saknades tyvärr inslag för att stärka hushållens och företagens ekonomiska situation.
kaffevarning.png

Kaffe – en eftertraktad vara för tjuvar

NyhetUnder en längre tid har vi sett hur priset på kaffe stadigt har stigit. Det gör det till ett hett eftertraktat byte i butikerna
handlare-och-rattskedjan.png

Hur hanteras min polisanmälan egentligen?

NyhetMissa inte Svensk Handels vägledning, en helhetsbild över hur rättskedjan ser ut, och vad nästa steg är om din butik utsätts för brott.

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.