Hoppa till innehåll

Hög ränta, skyhög inflation och osäker framtid. E-handelsföretag har snabbt fått ställa om när lågkonjunkturen nu närmar sig. Men vilken väg är bäst för e-handelsföretag framöver?

gadd-och-fischbein-16x9.png
Sandra Gadd, CFO för Boozt och Paul Fischbein, vd för Revolution Race

Hur kan man ta marknadsandelar i tider av ekonomisk oro och kan det till och med gynna bolagets position? Om bland annat detta pratade företrädarna för två av Sveriges mest framgångsrika e-handelsföretag under ett samtal på D-Congress 

D-Congressveteranerna Sandra Gadd, CFO för Boozt och Paul Fischbein, vd för Revolution Race äntrade scenen på D-Congress för att prata tillväxt och lönsamhet, strax innan Jason ”Timbuktu” Diakité rundade av två fullspäckade och inspirerande dagar i Göteborg.  

Boozt omsatte 6,7 miljarder under 2022 och har drygt 400 anställda. Företaget verkar uteslutande i Norden. Revolution Race 1,5 miljard, har 130 anställda varav de flesta i Borås, finns på 18 marknader och 90% av försäljningen sker utanför Sverige. Förra året ökade de sin tillväxt med 44% i Tyskland, Österrike och Schweiz. Målsättningen är ambitiös; att bli världens mest rekommenderade Outdoormärke. Två bolag som växer och ökar sin lönsamhet, även i tider då det blåser står de stadigt. Hur gör de och vad är nycklarna?

Här kommer en sammanfattande checklista av deras insikter: 

  • Se till att ha rimliga marginaler och en god kostnadsstruktur. 

  • Ha ständigt bra koll på din affärsmodell och balansräkningen. Bäddar man bra är man inte lika beroende av kapitalmarknaden. 

  • Ha kontroll på lager och kassaflöde.  

  • Ha fokus på lönsamhet från start. Du måste kunna tjäna pengar på varje produkt. Skruva sortimentet hela tiden och våga välja bort det som inte funkar.  

  • Gå till jobbet varje dag och gör det du gör lite, lite bättre hela tiden.  

  • Se till att ha nöjda kunder, vårda de du har – det kostar mindre än att enbart fokusera på att skaffa nya.  

 

presskontakt-3.jpg

Presskontakt

Är du journalist och vill komma i kontakt med Svensk Handel? Kontakta vår pressjour

Hej! Hitta rätt genom att söka och filtrera listan. Sortera som det passar!
Vald kategori
Valt ämne
Sortera efter
gottebiten-vy.png

Påsken blev en efterlängtad ljuspunkt för gränshandeln

NyhetDet finns ljusglimtar i handeln. Ett exempel är gränshandeln – där årets påskfirande var ett efterlängtat styrkebesked.
d-congress-talks-(1920-x-1080-px).png

Kulturens kraft: Så bygger varumärken lojala fans – inte bara kunder

NyhetVad är det som gör att vissa varumärken inte bara syns, utan verkligen känns? Lyssna på avsnittet i podden D-Congress Talks.
pm-om-samverkan.png

Tillsammans för tryggare handelsplatser: Ny vägledning om samverkan mot brott

NyhetSvensk Handel har tagit fram en ny vägledning, med konkreta råd, för kommuner som vill stärka tryggheten i handelsmiljöer.
handelskonjunkturen-april-25.png

Handelskonjunkturen april 2025: Tecken på återhämtning – faran långt ifrån över

NyhetBörjar svensk handel sakta röra sig i rätt riktning, efter flera år av kris och lågkonjunktur? Se svaren i Handelskonjunkturen.
maria-mikkonen-1.jpg

Vårbudgeten saknar åtgärder för hushållens och företagens ekonomi

NyhetNär vårpropositionen idag presenterades saknades tyvärr inslag för att stärka hushållens och företagens ekonomiska situation.
kaffevarning.png

Kaffe – en eftertraktad vara för tjuvar

NyhetUnder en längre tid har vi sett hur priset på kaffe stadigt har stigit. Det gör det till ett hett eftertraktat byte i butikerna
handlare-och-rattskedjan.png

Hur hanteras min polisanmälan egentligen?

NyhetMissa inte Svensk Handels vägledning, en helhetsbild över hur rättskedjan ser ut, och vad nästa steg är om din butik utsätts för brott.
regeringens_tulljour.jpg

Osäkerhet kring USA:s handelstullar: Regeringen inrättar ”tulljour”

NyhetRegeringen inrättar en särskild "tulljour" för att stötta företag som påverkas av osäkerheten kring USA:s handelstullar.

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.