Hoppa till innehåll

En av årets viktigaste handelshögtider är snart här. Svensk Handels prognos inför Black Week 2024 visar att försäljningen under högtiden förväntas nå 9,7 miljarder kronor vilket är en ökning från fjolårets 8,7 miljarder kronor.

e-handel-smartphone-iii.jpg

Enligt Svensk Handels undersökning planerar sex av tio svenskar att handla under Black Week. Detta är en tydlig ökning från förra året, då fyra av tio planerade att göra inköp. Även om detta är ett positivt tecken, kvarstår flertalet utmaningar för handeln, där många företag kämpar för sin överlevnad. Black Week och den kommande julhandeln kan bli avgörande för årets resultat.

Black Week – en viktig injektion

Black Week är en välkommen försäljningshögtid, givet de utmaningar handeln mött under senare år. Fortsatt vittnar handelsföretagen om en verklighet där konsumenternas köpkraft är låg.

– Efter flera år av lågkonjunktur är det många handelsföretag som fortfarande befinner sig i en pressad situation. Black Week ger en viktig injektion, men den löser inte de utmaningar som branschen fortsatt står inför säger Maria Mikkonen, chefsekonom på Svensk Handel och fortsätter:
Givet konsumenternas prismedvetenhet tror vi också att många väntat med att göra inköp, för att kunna köpa produkter till ett rabatterat pris. Det är ytterligare en förklaring till varför vi ser en ökning jämfört med föregående år, och vi gläds åt denna positiva signal. Nu hoppas vi på ett högt tryck i såväl butik som online.

Ökat intresse, men färre julklappar

Intresset för Black Week är högre än tidigare, särskilt bland yngre konsumenter. Mode och skönhet fortsätter att dominera som de mest populära kategorierna, medan hemelektronik tappar något. Däremot planerar färre konsumenter att köpa julklappar under veckan jämfört med förra året, vilket kan tyda på en något försiktigare konsumtion.

Handeln vill göra rätt

Under Black Week ställs handeln inför både ett högt tempo och höga förväntningar från konsumenterna. De nya reglerna i prisinformationslagen, som kräver transparens och noggrannhet i all prisinformation, innebär ytterligare utmaningar för företagen.

– Vi uppmanar givetvis alla våra medlemmar att säkerställa korrekt prisinformation, vilket en överväldigande majoritet också gör. Man bör dock från myndighetshåll lyssna på de varningssignaler som kommer från branschen. Det är ett faktum att reglerna inte alltid är lätta att följa, säger Maria Mikkonen.

presskontakt-3.jpg

Presskontakt

Är du journalist och vill komma i kontakt med Svensk Handel? Kontakta vår pressjour

Hej! Hitta rätt genom att söka och filtrera listan. Sortera som det passar!
Vald kategori
Valt ämne
Sortera efter
eu-agenda1920-x-1080-px.png

För stärkt konkurrenskraft och tillväxt – Svensk Handels presenterar ny EU-agenda

PressmeddelandeGlobalisering, digital transformation och den gröna omställningen förändrar handelns förutsättningar i grunden.
istock-1430942461-red.jpg

Svenska handelsföretag – en stark motor i den gröna omställningen

PressmeddelandeSvensk Handels Hållbarhetsundersökning visar att engagemanget bland svenska handelsföretag förblir intakt, trots pressade förutsättningar.
stilindex-mode.png

Skor lyfte modehandeln i januari

PressmeddelandeSvensk Handels Stilindex för januari 2025 visar på en stark månad för modehandeln, och särskilt bra gick skoförsäljningen.
ehandel-per.png

E-handeln återhämtade sig under 2024 – inköp från utlandet ökade

PressmeddelandeE-handelns omsättning under 2024 skattas till 160 miljarder kronor. Se filmat webbinarium och helårsrapport.
alla-hjartans-dag-paket.png

Handeln räknar med att fler gåvor köps inför Alla hjärtans dag

PressmeddelandeHälften av svenskarna planerar att uppmärksamma Alla hjärtans dag, och konsumtionen väntas öka jämfört med förra året.
second-hand-24.png

Second hand omsatte 17 miljarder kronor förra året

PressmeddelandeEkonomiskt pressade hushåll, ökat hållbarhetsfokus och fler nya aktörer driver försäljningen inom second hand.
martin-kits-25-1.jpg

EU agerar mot Temu och Shein: ”Steg i rätt riktning men ingen lösning”

PressmeddelandeSvensk Handel välkomnar att EU adresserar problemen med Temu och Shein. Men fler konkreta åtgärder krävs här och nu.
sh-och-ai-sweden.png

Svensk Handel accelererar AI-användningen - blir ny partner till AI Sweden

PressmeddelandeFör att stärka kompetensen inom AI ansluter sig Svensk Handel som ny partner till AI Sweden.

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.