I går kväll utsågs handelns vinnare vid den stora handelsgalan Retail Awards på Stockholm Waterfront. Till Årets butikskedja utsågs Elgiganten och kläd- och accessoarbutiken Winston & Elle i Sundbyberg blev Årets butik. Lyco.se vann i kategorin Årets e-handel. Ett nytt pris för året är Årets arbetsgivare, och det kammades hem av Synoptik. Totalt delades priser i tolv kategorier ut.
Håkan Lundstedt, vd Synsam, tog emot kvällens första pris. Han utsågs till Årets ledare och i juryns motivering lyfts bland annat fram att Håkan Lundstedt har en tydlig vision, är förbättringsorienterad och ställer höga krav på sig själv och andra, och är samtidigt väldigt uppskattad.
I kategorin Årets kundklubb tog Polarn o Pyret emot priset för sitt lojalitetsprogram PoP Plus. Årets e-handel blev snabbväxande Lyko.se som bjuder på en smidig användarresa. Elgiganten kammade hem två priser, dels för Årets butikskedja och dels med butiken i Arninge utanför Stockholm. Priset för Årets tillväxtföretag gick till Kidsbrandstore, som började sälja kläder för ungdomar på nätet men nu också driver omnikanalbutiker och som i snitt fördubblar sin omsättning varje år.
Annie Ankersjö, som jobbar på Nymans Ur i Stockholm, fick ta emot ett av de mest prestigefyllda priserna som Årets butikssäljare. Bland annat för att hon har förmågan att möta varje kund individuellt och anpassa sin nivå efter deras behov och kunskap. Bemötandet och den småskaliga produktionen får kunderna hos Winston & Elle i Sundbyberg att känna sig unika och det hjälpte dem att vinna Årets butik.
I kategorin Årets logistiksatsning, kammades priset hem av nätmodeaktören Zalando som under året har öppnat sitt första nordiska lager, strax utanför Stockholm. Efter att ha varit finalist två år i rad var det nu tid för Clas Ohlson att få priset för Årets hållbara butikskedja. Ett nytt pris för året är Årets arbetsgivare, som gick till Synoptik, bland annat för sitt arbete med att ständigt lyfta sina medarbetares kompetens. Årets butikskoncept blev i år Ikea Kök, en pop up-satsning som uppskattades av kunderna och blev betydligt mer långvarigt än först planerat.
Retail Awards arrangeras även i år av branschtidningen Market tillsammans med Svensk Handel som under lång tid arbetat för att lyfta fram framgångsexempel inom detaljhandeln.
– Handeln har nog aldrig varit mer spännande och intressant än vad den är just nu. Även om handelns företag alltid har varit dynamiska och lyhört gått i takt med samtiden har förändringstakten exploderat de senaste åren. Kvällens vinnare tillhör de företag och medarbetare som står i frontlinjen och driver utvecklingen i handeln. Det är de som ser till att svensk detaljhandel fortsätter att vara konkurrenskraftig även i framtiden, säger Karin Johansson, vd Svensk Handel.
Tolv priser delas ut, där varje kategori har en egen jurygrupp på fem namnkunniga personer som först utser tre finalister och slutligen en vinnare. Drygt 600 festdeltagare hade samlats på Stockholm Waterfront för att hylla vinnarna. Kvällens konferencier Isak Kuritzen från The Soul company, som också svarade för underhållningen. Även Moneybrother gjorde ett bejublat framträdande under kvällen.
– Det var även i år fullsatt i festsalen. Dessutom har det kommit in rekordmånga bidrag i år. Det är glädjande att Retail Awards verkligen har satt sig som ett kvalitetspris för handeln, något som bland annat märks på den uppmärksamhet som finalister och vinnare får, säger Thomas Karlsson, redaktör på Market och projektledare för Retail Awards.
Vinnare Retail Awards 2018:
Årets tillväxtföretag: Kidsbrandstore
Årets butikskedja: Elgiganten
Årets butikskoncept: Ikea Kök, Stockholm
Årets arbetsgivare: Synoptik
Årets butikssäljare: Annie Ankersjö, Nymans Ur, Stockholm
Årets e-handel: Lyko.se
Årets hållbara butik/butikskedja: Clas Ohlson
Årets logistiksatsning: Zalando
Årets kundklubb: Polarn i Pyret Plus
Årets omniupplevelse: Elgiganten Arninge
Årets butik: Winston & Elle, Sundbyberg
Årets ledare: Håkan Lundstedt, vd Synsam
Mer om finalisterna, jurygrupperna, vinnarna och jurygruppernas motiveringar finns att läsa på www.retailawards.se, där också bilder kommer att läggas upp under tisdagen.
För ytterligare information kontakta:
Thomas Karlsson, projektledare Retail Awards och redaktör Market: thomas.karlsson@hakonmedia.se, 070-5694316
Hans Tjernström, presschef Svensk Handel: hans.tjernstrom@svenskhandel.se, 010-471 86 89
Retail Awards är Svensk Handels årligen återkommande evenemang som i år arrangeras tillsammans med branschtidningen Market. Syftet med Retail Awards är att lyfta fram, belöna och hylla framgångsrika företag, personer och satsningar i handeln.