Hoppa till innehåll

Svensk Handels Stilindex för januari 2025 visar på en stark månad för modehandeln, och särskilt bra gick skoförsäljningen. Totalt ökade försäljningen av kläder med 3,9 procent jämfört med januari 2024, medan skoförsäljningen steg med 11,4 procent. Stilindex innehåller den här månaden dessutom en premiär för prissegmentering.

stilindex-mode.png

– Det är ett styrkebesked att modehandeln inleder året förhållandevis starkt. Ser vi till klädhandeln så är det viktigt att poängtera att januari 2024 var en tuff månad, varför vi inte kan dra allt för långtgående slutsatser ännu. Desto mer glädjande är skohandelns fina utveckling.  Vi hoppas nu på fortsatt positiva siffror under månaderna som kommer, säger Sofia Larsen, vd på Svensk Handel.

Januari 2025

Total handel

Fysisk handel

E-handel

Kläder

3,9%

2,2%

8,9%

Skor

11,4%

10,5%

14,4%

Skohandeln drivande i branschen

Skohandeln växte kraftigt både i fysisk butik och inom e-handeln. Försäljningen i fysiska skobutiker ökade med 10,5 procent, medan e-handeln för skor noterade en större uppgång på 14,4 procent jämfört med samma period föregående år.

Även klädhandeln visade en positiv trend, men i något lägre takt. Den fysiska klädhandeln ökade med 2,2 procent, medan e-handeln växte med 8,9 procent.

Starka siffror för damkläder – men utmaningar för barnsegmentet

Damkläder var den starkaste kategorin inom klädsegmentet och ökade med 11,7 procent jämfört med januari 2024. Herrkläder ökade mer blygsamt med 2,4 procent, medan barnkläder och skor noterade en nedgång på 8,2 procent.

– Vi ser en tydlig trend där damkläder och skor driver försäljningen framåt, medan barnkläder har en något tuffare utveckling. Här tror vi att den generellt svaga köpkraften kan ses som en bidragande faktor, säger Sofia Larsen.

PREMIÄR
Segmentering: Premiumsegmentet backar

För första gången kan vi nu presentera en prissegmentering. Baserat på tillgänglig prisinformation har snittpriser inhämtats från aktörernas egna kanaler. Utifrån det har gränsvärden definierats och aktörerna har fördelats i tre nivåer. Det ger en mer detaljerad beskriving av läget.

När det gäller prisnivåer visar Stilindex att låg- och mellanprissegmenten ökade med 4,7 procent respektive 9,0 procent, medan premiumsegmentet noterade en nedgång på 4,0 procent.

– Det Svensk Handels, och andra aktörers, rapporter nu visar är att konsumenterna fortsatt håller hårt i plånboken. Visserligen ser vi hur konsumtionen sakta men säkert rör sig uppåt. Det finns alltså ett ljus i slutet av tunneln, men det är viktigt att poängtera att ingen ännu vet hur lång tunneln faktiskt är. Utmaningarna för svenska handelsföretag består, avslutar Sofia Larsen.

Ackumulerade siffror?

Under hösten 2024 utökades Stilindex med fler svarande företag och försäljningsutvecklingen för fysiska jämförbara butiker samt e-handelns utveckling började publiceras. Med utvecklingen av indexet inleddes en ny mätperiod, vilket innebär att det ännu inte finns någon ackumulerad försäljningsutveckling för det aktuella året. I takt med att data kommer in kommer de också att publiceras.

presskontakt-3.jpg

Presskontakt

Är du journalist och vill komma i kontakt med Svensk Handel? Kontakta vår pressjour

Hej! Hitta rätt genom att söka och filtrera listan. Sortera som det passar!
Vald kategori
Valt ämne
Sortera efter
stilindex-mode.png

Skor lyfte modehandeln i januari

PressmeddelandeSvensk Handels Stilindex för januari 2025 visar på en stark månad för modehandeln, och särskilt bra gick skoförsäljningen.
ehandel-per.png

E-handeln återhämtade sig under 2024 – inköp från utlandet ökade

PressmeddelandeE-handelns omsättning under 2024 skattas till 160 miljarder kronor. Se filmat webbinarium och helårsrapport.
alla-hjartans-dag-paket.png

Handeln räknar med att fler gåvor köps inför Alla hjärtans dag

PressmeddelandeHälften av svenskarna planerar att uppmärksamma Alla hjärtans dag, och konsumtionen väntas öka jämfört med förra året.
second-hand-24.png

Second hand omsatte 17 miljarder kronor förra året

PressmeddelandeEkonomiskt pressade hushåll, ökat hållbarhetsfokus och fler nya aktörer driver försäljningen inom second hand.
martin-kits-25-1.jpg

EU agerar mot Temu och Shein: ”Steg i rätt riktning men ingen lösning”

PressmeddelandeSvensk Handel välkomnar att EU adresserar problemen med Temu och Shein. Men fler konkreta åtgärder krävs här och nu.
sh-och-ai-sweden.png

Svensk Handel accelererar AI-användningen - blir ny partner till AI Sweden

PressmeddelandeFör att stärka kompetensen inom AI ansluter sig Svensk Handel som ny partner till AI Sweden.
startbild-avtal-2025-1.jpg

Avtal 25: Handelns kris den djupaste sedan 90-talet

PressmeddelandeSvensk Handel och Handelsanställdas förbund har växlat yrkanden. Nu inleds förhandlingarna.
startbild-avtal-2025.jpg

Pressträff: Svensk Handel presenterar avtalsyrkanden

PressmeddelandeOnsdagen den 29 januari presenterar Svensk Handel sina yrkanden inför förhandlingarna med Handelsanställdas förbund om nya kollektivavtal.

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.