Hoppa till innehåll

E-handelsåret 2025 har börjat svagt. Svensk Handels E-handelsindikator skattar den totala omsättningen i e-handeln i januari till 10,9 miljarder kronor, en minskning med 6 procent jämfört med januari 2024.

ehi4-3.png

Trots att fler konsumenter e-handlade i januari i år än förra året – 67 procent jämfört med 66 procent – föll omsättningen. Förklaringen är att e-handelskonsumenterna i snitt handlade för lägre belopp än tidigare. Den genomsnittliga köpesumman per konsument uppgick till 1 961 kronor, jämfört med 2 130 kronor i januari 2024.

– Att e-handeln inleder året svagt är en tydlig signal om att många aktörer fortsatt har det tufft. Kort och gott ser hur vi konsumenternas köpkraft ännu inte återhämtats. Den ekonomiska osäkerheten påverkar hela handeln, och e-handeln är tyvärr inget undantag. Vi hoppas kunna skönja mer positiva signaler under våren, säger Per Ljungberg, innovationschef på Svensk Handel.

Hemleveranser fortsätter öka – utlämningsställen tappar

En annan trend i rapporten är förändrade leveranssätt. Endast 34 procent av e-handelskonsumenterna valde att hämta ut sin beställning på ett utlämningsställe i januari, den lägsta andelen sedan Svensk Handels mätningar startade 2020. Istället ökar hemleveranser, både till dörr/tomt och till brevlåda/fastighetsbox.

– Vi ser en tydlig förflyttning där konsumenterna i allt högre grad föredrar att få sina varor levererade direkt hem. Ett förändrat kundbeteende? ställer nya krav på logistikbranschen och en nyckel för handelsföretagen blir att erbjuda såväl snabba som hållbara leveransalternativ, säger Per Ljungberg.

En uppgång under 2024 – men svag start på 2025

Även om januari visar på en negativ utveckling, summerades helåret 2024 med en e-handelstillväxt på 11 procent. Under fjärde kvartalet ökade omsättningen med 12 procent jämfört med samma period 2023.

Januari är traditionellt en av årets svagaste e-handelsmånader, men att tillväxten nu viker nedåt för första gången på ett halvår visar att konsumenternas återhållsamhet fortsatt präglar marknaden.

– Många e-handelsföretag hoppades på en fortsatt uppgång nu i inledningen på det nya året, men så blev det inte. Vi hoppas givetvis att detta är en svacka. Men det finns tyvärr mörka moln på himlen. Den lågkonjunktur vi fortsatt befinner oss i, kombinerat med det oroliga omvärldsläget, gör att många fortsatt ser oroligt på den närmsta framtiden, säger Per Ljungberg.

presskontakt-3.jpg

Presskontakt

Är du journalist och vill komma i kontakt med Svensk Handel? Kontakta vår pressjour

Hej! Hitta rätt genom att söka och filtrera listan. Sortera som det passar!
Vald kategori
Valt ämne
Sortera efter
ehi4-3.png

Svag start på e-handelsåret 2025

PressmeddelandeE-handelsåret 2025 har börjat svagt. Svensk Handels E-handelsindikator skattar den totala omsättningen i e-handeln i januari till 10,9 milja
eu-agenda1920-x-1080-px.png

För stärkt konkurrenskraft och tillväxt – Svensk Handels presenterar ny EU-agenda

PressmeddelandeGlobalisering, digital transformation och den gröna omställningen förändrar handelns förutsättningar i grunden.
istock-1430942461-red.jpg

Svenska handelsföretag – en stark motor i den gröna omställningen

PressmeddelandeSvensk Handels Hållbarhetsundersökning visar att engagemanget bland svenska handelsföretag förblir intakt, trots pressade förutsättningar.
stilindex-mode.png

Skor lyfte modehandeln i januari

PressmeddelandeSvensk Handels Stilindex för januari 2025 visar på en stark månad för modehandeln, och särskilt bra gick skoförsäljningen.
ehandel-per.png

E-handeln återhämtade sig under 2024 – inköp från utlandet ökade

PressmeddelandeE-handelns omsättning under 2024 skattas till 160 miljarder kronor. Se filmat webbinarium och helårsrapport.
alla-hjartans-dag-paket.png

Handeln räknar med att fler gåvor köps inför Alla hjärtans dag

PressmeddelandeHälften av svenskarna planerar att uppmärksamma Alla hjärtans dag, och konsumtionen väntas öka jämfört med förra året.
second-hand-24.png

Second hand omsatte 17 miljarder kronor förra året

PressmeddelandeEkonomiskt pressade hushåll, ökat hållbarhetsfokus och fler nya aktörer driver försäljningen inom second hand.
martin-kits-25-1.jpg

EU agerar mot Temu och Shein: ”Steg i rätt riktning men ingen lösning”

PressmeddelandeSvensk Handel välkomnar att EU adresserar problemen med Temu och Shein. Men fler konkreta åtgärder krävs här och nu.

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.