Hoppa till innehåll

Svenska handelsföretag – en stark motor i den gröna omställningen

Svensk Handels Hållbarhetsundersökning visar på att engagemanget bland svenska handelsföretag förblir intakt – trots stora utmaningar till följd av ett pressat ekonomiskt läge. Därutöver ställer konsumenterna höga krav på att ett aktivt hållbarhetsarbete bedrivs – ökningen är markant jämfört med hur det såg ut när undersökningen startade för 10 år sedan.

istock-1430942461-red.jpg

Rapporten talar sitt tydliga språk. Förväntansbilden från konsumenterna är att näringslivet ska vara med och driva hållbarhetsarbetet framåt. Det kan konstateras att svenska handelsföretag i stor utsträckning lever upp till dessa högt ställda förväntningar. 65 procent av företagen bedriver ett aktivt hållbarhetsarbete, och allt fler tar även steget längre, och låter hållbarhetsfrågorna bli en central och integrerad del av verksamheten.

– Såväl konsumenternas som näringslivets syn på hållbarhetsfrågor har förändrats markant sedan vi lanserade den första Hållbarhetsundersökningen 2015. I dag är det en självklarhet att hållbarhet och affärsnytta går hand i hand. Och företagen inom handeln vill mer. Svenska handelsföretag ska givetvis driva den gröna omställningen framåt, säger Sofia Larsen, vd på Svensk Handel.

Trots tuffa tider - engagemanget för hållbarhet fortsatt högt bland konsumenterna

Hushållens ekonomi är fortsatt ansträngd. Rapporten visar att 7 av 10 svenskar fortsatt påverkas negativt av det ekonomiska läget. Men trots detta har inte konsumenternas hållbarhetsengagemang avtagit. Ungefär var femte konsument väljer att prioritera upp hållbarhet och strax över hälften svarar att de fortsatt kommer att prioritera hållbarhet. Andelen som svarar vet ej är låg, alltså tar fler ställning i frågan trots den ekonomiska osäkerhet som råder.

– Det är tydliga besked som ges från konsumenterna i årets rapport. Handelsföretag som inte bedriver verksamhet med hållbarhetsfrågor i åtanke riskerar att bli omsprungna av sina konkurrenter. Det är tydligt att ett aktivt hållbarhetsarbete är en stark konkurrensfördel, säger Sofia Larsen.

Priset blir allt viktigare

En segdragen lågkonjunktur medför att konsumenterna blir alltmer prismedvetna. Trots ett fortsatt stabilt hållbarhetsengagemang får priset en allt större betydelse när konsumenterna gör val i butik Årets rapport visar att en varas pris är det absolut viktigaste för konsumenterna. Detta är också en delförklaring till varför kinesiska onlinegiganter, så som Temu och Shein, vuxit explosionsartat under de senaste åren. 38 procent av konsumenterna handlar från kinesiska butiker minst en gång i kvartalet.

Trots ett stabilt hållbarhetsengagemang kan det alltså konstateras att det ekonomiska läget påverkar konsumenternas slutliga prioriteringar när de handlar.

– Vi fortsätter att påtala vikten av att gräddfilen för de kinesiska onlinegiganterna måste upphöra. Svenska handelsföretag arbetar stenhårt för att leva upp till den ambitiösa hållbarhetslagstiftning som finns inom EU, men som fullkomligt ignoreras av ovan nämnda företag, säger Sofia Larsen och fortsätter:

– Rapporten visar att konsumenter uppskattar produkter av hög kvalitet, och att det är viktigt att dessa inte innehåller skadliga ämnen. Trots detta ser vi hur allt fler handlar från marknadsplatser som gång på gång ertappas med att sälja produkter som både är farliga och ohållbara. Vi är övertygade om att färre inköp hade gjorts om det fanns en större medvetenhet kring riskerna med köp från dessa plattformar. Dessa har vi alla ett ansvar att påtala.

presskontakt-3.jpg

Presskontakt

Är du journalist och vill komma i kontakt med Svensk Handel? Kontakta vår pressjour

Hej! Hitta rätt genom att söka och filtrera listan. Sortera som det passar!
Vald kategori
Valt ämne
Sortera efter
eu-agenda1920-x-1080-px.png

För stärkt konkurrenskraft och tillväxt – Svensk Handels presenterar ny EU-agenda

PressmeddelandeGlobalisering, digital transformation och den gröna omställningen förändrar handelns förutsättningar i grunden.
istock-1430942461-red.jpg

Svenska handelsföretag – en stark motor i den gröna omställningen

PressmeddelandeSvensk Handels Hållbarhetsundersökning visar att engagemanget bland svenska handelsföretag förblir intakt, trots pressade förutsättningar.
stilindex-mode.png

Skor lyfte modehandeln i januari

PressmeddelandeSvensk Handels Stilindex för januari 2025 visar på en stark månad för modehandeln, och särskilt bra gick skoförsäljningen.
ehandel-per.png

E-handeln återhämtade sig under 2024 – inköp från utlandet ökade

PressmeddelandeE-handelns omsättning under 2024 skattas till 160 miljarder kronor. Se filmat webbinarium och helårsrapport.
alla-hjartans-dag-paket.png

Handeln räknar med att fler gåvor köps inför Alla hjärtans dag

PressmeddelandeHälften av svenskarna planerar att uppmärksamma Alla hjärtans dag, och konsumtionen väntas öka jämfört med förra året.
second-hand-24.png

Second hand omsatte 17 miljarder kronor förra året

PressmeddelandeEkonomiskt pressade hushåll, ökat hållbarhetsfokus och fler nya aktörer driver försäljningen inom second hand.
martin-kits-25-1.jpg

EU agerar mot Temu och Shein: ”Steg i rätt riktning men ingen lösning”

PressmeddelandeSvensk Handel välkomnar att EU adresserar problemen med Temu och Shein. Men fler konkreta åtgärder krävs här och nu.
sh-och-ai-sweden.png

Svensk Handel accelererar AI-användningen - blir ny partner till AI Sweden

PressmeddelandeFör att stärka kompetensen inom AI ansluter sig Svensk Handel som ny partner till AI Sweden.

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.