E-handelsindikatorn skattar e-handelns omsättning för september månad till 13 miljarder kronor. Det är en ökning med 28 procent jämfört med september 2023, vilket givet handelns utsatta läge var en svag månad. Månadens siffror välkomnas av en bransch som inte saknat utmaningar under senare tid.

Trenden att fler e-handlar i år än tidigare höll i sig även i september. I genomsnitt handlade varje e-handelskonsument dessutom för ett betydligt högre totalbelopp än samma månad förra året. Kombinationen av dessa faktorer ledde till att e-handelns totala omsättning från privatkonsumtion ökade med hela 28 procent jämfört med september 2023. Det innebär att e-handeln omsatte 13 miljarder kronor i september 2024 vilket är den högsta nivån för september sen E-handelsindikatorn startade 2020.

Omsättningen i e-handeln under tredje kvartalet 2024 ökade med 8 procent i löpande priser jämfört med samma kvartal 2023. Hittills i år från januari till och med september har e-handeln sammantaget vuxit med 11 procent.

Flertalet varukategorier hade en positiv omsättningsutveckling under tredje kvartalet jämfört med fjolåret. Enbart barnartiklar och leksaker, kläder och skor samt alkohol minskade. Sett till hela året sammanlagt januari till och med september växer nu dock samtliga varukategorier jämfört med fjolåret, så även bygghandeln som uppvisat minustillväxt i e-handelskanalen under flera år. Det förmånligare rotavdrag som infördes 1 juli är en möjlig delförklaring till ett starkt tredjekvartal för bygghandeln.

–Allt fler konsumenter vänder sig åter till e-handeln. Utvecklingen hittills i år indikerar att nivåer på över 70 procent e-handelskonsumenter per månader kan vara det nya normala. Det är med en positiv känsla vi nu går in i e-handelns viktigaste kvartal med Black Week och julhandeln. Det behövs, givet de tuffa tiderna branschen går, och har gått igenom, säger Per Ljungberg, innovationschef på Svensk Handel.

Svenskarnas e-handel från utlandet tycks ha etablerat sig på en ny nivå. 20 procent av konsumenterna e-handlade varor från utlandet i september. Det är en ökning från 16 procent i september förra året.

–Det är oroande att så mycket av ökningen sker från till exempel Temu och Shein, som ständigt bryter mot EU:s lagstiftning avseende bland annat konsumentskydd, hållbarhet och immaterialrätt. Våra mätningar visar att en halv miljon svenskar handlade där i september. Politiken måste göra mer för att få stopp på den osunda konkurrensen. Den skadar såväl handelsföretag som konsumenter, säger Per Ljungberg.

Rejäl ökning från låga nivåer inom e-handeln

PressmeddelandeE-handelsindikatorn skattar e-handelns omsättning för september månad till 13 miljarder kronor. Det är en ökning med 28 procent.
hostmode.png

Försiktig start på hösten för modehandeln

PressmeddelandeFörsäljningen av kläder ökade med blygsamma 1,3 procent i september jämfört med samma månad förra året. Skor ökade med 5,3 procent.
nina-jelver-1.jpg

Stora konsekvenser av handelsföretagens brottsutsatthet

PressmeddelandeSvensk Handels Trygghetsbarometer visar att stölder, bedrägerier och hot har blivit en del av vardagen för många handelsföretag.
ra-2-1.jpg

Svensk Handel presenterar vinnarna av Retail Awards 2024!

PressmeddelandeVid en festlig helkväll på Berns samlades handelsbranschen för att hylla de starkast lysande stjärnorna i branschen.
sofia-larsen-24-5.jpg

Ny prognos: Second hand väntas omsätta 50 miljarder

PressmeddelandeI Svensk Handels rapport ”Läget i handeln” väntas köpen av begagnade varor växa med 11 procent per år och omsätta 50 miljarder kronor 2034.
illustration-rapport-1.png

Handelsföretagen anar ett ljus i tunneln

PressmeddelandeSvensk Handels Handelsbarometer visar att svenska handlare såg något mer ljust på kommande tre månader i september.
klader-pa-rack.jpg

Second hand omsatte 1,3 miljarder i augusti

PressmeddelandePre Loved-indikatorn för augusti månad visar att försäljningen av second hand-produkter minskade något.
maria-mikkonen.jpg

Svensk Handel kommenterar räntebeskedet - ”Takten behöver öka”

PressmeddelandeSvensk Handel ser positivt på att Riksbanken fortsätter att sänka styrräntan, men varnar för en allt för passiv räntesänkningstakt.