Hoppa till innehåll

Tron på högre försäljning under sommarmånaderna gör att framtidsutsikterna för butiks- och e-handeln steg under juli månad. Ökningarna sker dock från låga nivåer och framtidsutsikterna är alltjämt pessimistiska. Det visar Svensk Handels Handelsbarometer för juli månad.

gagata-1.jpg

Månadens resultat innebär att svenska handlare haft en negativ syn på kommande tre månader utifrån försäljning, antalet anställda och verksamhetens lönsamhet 14 månader i följd, vilket främst beror på den höga inflationen, konsumenternas försvagade köpkraft och företagens egna inköpskostnader.

- Sommarhandeln är en viktig period för hela handeln. Ökad turism från såväl svenska som utländska turister till följd av en svag krona gör att besöken i landets butiker blir fler. De positiva signaler vi nu får är ytterst välkomna efter det stålbad som handeln förvisso fortfarande genomgår, säger Sofia Larsen, vd på Svensk Handel.

Semester och ökad turism gynnar en hårt ansatt butikshandel

Många butikshandlare runt om i landet ser fram emot semestertider, då kundflödet ofta ökar till följd av ökad turism. Denna positiva effekt märks av i månadens mätning, indikatorvärdet ökar med 2,2 enheter vilket gör att månadens resultat landar på 80,0.

- Butiker runt om i landet har i över ett års tid märkt av ett minskat kundflöde, högre inköpspriser och dessutom chockhöjningar av butikshyror. Vi gläds verkligen åt att vi nu börjar höra något mer positiva tongångar och vi hoppas att dessa består framåt hösten och vintern, för annars riskerar fler butiker att behöva stänga igen, säger Sofia Larsen.

Partihandeln backar - svag krona främsta anledningen

Till skillnad från butiks- och e-handeln, som ökar i månadens mätning, går partihandeln i motsatt riktning och backar med 2,8 enheter, vilket gör att partihandelns indikatorvärde faller tillbaka till 80,8. Det största orosmolnet är den väldigt svaga kronan, vilket skapar stora problem för en bransch som främst handlar i dollar och euro.

- Partihandeln hamnar ofta lite i skymundan när de tuffa ekonomiska tiderna kommer på tal, vilket är underligt. Det är en extremt viktig delbransch inom handeln och det är också den som ser störst farhågor med att kronan är så pass svag. Likt Riksbanken är vi väldigt oroliga för det läge vi nu befinner oss i, och vilka effekter det kan tänkas ge, säger Sofia Larsen.

presskontakt-3.jpg

Presskontakt

Är du journalist och vill komma i kontakt med Svensk Handel? Kontakta vår pressjour

Hej! Hitta rätt genom att söka och filtrera listan. Sortera som det passar!
Vald kategori
Valt ämne
Sortera efter
svenskt-mode-2024.png

Den svenska modeindustrin – en central samhällsaktör

PressmeddelandeSverige har en modeindustri i världsklass. Nya siffror visar nu på branschens roll som viktig samhällsaktör. Både när det kommer till rollen
debattartikel-skjutningar2-1.png

Handelns parter vill se handling mot de kinesiska onlinegiganterna

PressmeddelandeSvensk Handel och Handelsanställdas förbund välkomnar det faktum att allt fler politiker däribland Sveriges miljö-och klimatminister, nu tyd
svenska-kontanter.png

Svensk Handel kommenterar kontantutredningen

PressmeddelandeUnder torsdagen överlämnades kontantutredningen till finansmarknadsminister Niklas Wykman. Det är fullt rimligt att livsmedelshandeln och ap
maria-mikkonen-5.jpg

Svensk Handel kommenterar Riksbankens räntebesked

PressmeddelandeRiksbankens räntebesked som aviserades under torsdagen välkomnas av Svensk Handel. Att stärka hushållens köpkraft är av yttersta vikt.
ehi-per-ljungberg.jpg

Stark månad för e-handeln – konkurrensen från utlandet ökar

PressmeddelandeSvensk Handels E-handelsindikator skattar e-handelns omsättning för november 2024 till 17,9 miljarder kronor.
julklapp.png

Julklappshandeln väntas omsätta 24 miljarder kronor

PressmeddelandeEnligt Svensk Handels julprognos kommer julklappsförsäljningen i år att öka jämfört med förra året.
casonstipendiater-2024.png

Carl Casons utbildningsstipendium till tre modetalanger

PressmeddelandeI år belönas tre talangfulla stipendiater som tilldelas 15 000 kronor var.
klader-och-skor.png

Trots Black Week – Inget lyft för modehandeln

PressmeddelandeFörsäljningen av kläder ökade 1,6 procent jämfört med samma månad förra året, skoförsäljningen visar en negativ utveckling på -6,9 procent.

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.