Hej!
Jag blev uppringd av en kvinna som uppgav sig ringa från Telia. Samtalet var stressigt, men eftersom jag trodde att det var min befintliga operatör jag pratade med kände jag mig trygg och signerade ett nytt avtal gällande min telefoni. Först senare visade det sig att det inte alls var Telia jag pratade med utan en helt annan operatör.
När jag nu förstått att avtalet är med en helt annan operatör vill jag återvända till Telia. Den nya operatören hävdar att jag måste betala en slutfaktura till dem för att de ska släppa tillbaka mina telefonnummer till Telia. Jag är beroende av mina telefonnummer i mitt företag då vi har använt oss av samma nummer i många år och telefonen dessutom många gånger är enda kontaktvägen in för våra kunder.
Den nya operatören hävdar också att jag måste betala för avtalet jag tecknat med dem om jag vill tillbaka till Telia.
Vad kan man göra i min situation? Jag känner mig lurad och vill återgå till Telia så fort som möjligt. Måste jag betala alla fakturor som den nya operatören kommer att skicka?
/ Med vänlig hälsning Rolf
Svar:
Hej Rolf och tack för din fråga
Du är tyvärr inte ensam om att som företagare utsättas för oseriösa säljare av telefonitjänster. Precis som du själv beskriver har många företagare blivit uppringda av säljare som i samtalet säger sig företräda ens befintliga operatör, vilket i efterhand visat sig inte vara sant.
Du skriver att du känner dig lurad in i avtalet. Även om säljaren kan visa att du har godkänt ett avtal och dess avtalsvillkor genom exempelvis en BankID-signering, är det viktigt att känna till att det finns vissa undantag i lag som kan göra att avtalet ändå anses vara ogiltigt. Så är fallet om du exempelvis lurats in i avtalet, eller om du stressats att signera på ett sådant sätt som kan anses vilseledande. Om du vill göra gällande att avtalet inte är giltigt är det du som måste kunna visa detta.
Om du har lurats in i ett avtal som inneburit att du drabbats av kostnader eller andra negativa konsekvenser, ska du anmäla detta till polisen. Ett vilseledande beteende som innebär vinning för säljaren och en skada för dig, kan nämligen utgöra ett bedrägeri. Då bedrägeri är ett brott enligt svensk lag kan du ha rätt till skadestånd för den skada du har lidit på grund av brottet. Som exempel skulle skadan kunna utgöras av de avgifter du behövt betala genom det genom vilseledande ingångna avtalet.
Ta gärna kontakt med din tidigare operatör för att få hjälp med att flytta tillbaka dina telefonnummer till dem. Din nya operatör har inte rätt att hindra en sådan portering enligt lag.
En avtalsrättslig grundprincip är att avtal skall hållas. Emellertid gäller inte den principen om avtalet ingåtts på vilseledande grunder. Om du anser att du blivit vilseledd in i avtalet har du möjlighet att på den grunden bestrida framtida fakturor som rör det avtal som du motsätter dig.
Rekommendationer
Låt dig inte stressas igenom ett samtal med en telefonförsäljare. Ta dig tid och ställ frågor. Om det inte accepteras av säljaren, avsluta samtalet.
Be att få erbjudandet och villkoren hemskickade i pappersform så att du har möjlighet att läsa igenom allt i lugn och ro.
Signera ingenting utan att först kontrollera vad det är du signerar.
Vid digitala signeringar är det viktigt att läsa vad det står i det finstilta innan du väljer att gå vidare med din signering.
Kolla upp de uppgifter som säljaren presenterar innan du tackar ja till något. Du kan till exempel ringa din operatör och fråga om det stämmer att det finns ett samarbete.
Var särskilt vaksam om en säljare försöker pressa fram ett godkännande genom att uppge att erbjudandet endast är giltigt idag och endast via telefon.
Har du tecknat ett avtal du anser vara vilseledande eller bedrägligt, betala inte utan bestrid fakturan och skicka en kopia av bestridandet till varningslistan@svenskhandel.se
Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!