Hoppa till innehåll

Hej! Jag blev uppringd av en kvinna som uppgav sig ringa från Telia. Samtalet var stressigt, men eftersom jag trodde att det var min befintliga operatör jag pratade med kände jag mig trygg och signerade ett nytt avtal gällande min telefoni. Först senare visade det sig att det inte alls var Telia jag pratade med utan en helt annan operatör.

manadens-sakerhetsfraga.jpg

När jag nu förstått att avtalet är med en helt annan operatör vill jag återvända till Telia. Den nya operatören hävdar att jag måste betala en slutfaktura till dem för att de ska släppa tillbaka mina telefonnummer till Telia. Jag är beroende av mina telefonnummer i mitt företag då vi har använt oss av samma nummer i många år och telefonen dessutom många gånger är enda kontaktvägen in för våra kunder.

Den nya operatören hävdar också att jag måste betala för avtalet jag tecknat med dem om jag vill tillbaka till Telia.

Vad kan man göra i min situation? Jag känner mig lurad och vill återgå till Telia så fort som möjligt. Måste jag betala alla fakturor som den nya operatören kommer att skicka?

/ Med vänlig hälsning Rolf

 

Svar:

Hej Rolf och tack för din fråga

Du är tyvärr inte ensam om att som företagare utsättas för oseriösa säljare av telefonitjänster. Precis som du själv beskriver har många företagare blivit uppringda av säljare som i samtalet säger sig företräda ens befintliga operatör, vilket i efterhand visat sig inte vara sant.

Du skriver att du känner dig lurad in i avtalet. Även om säljaren kan visa att du har godkänt ett avtal och dess avtalsvillkor genom exempelvis en BankID-signering, är det viktigt att känna till att det finns vissa undantag i lag som kan göra att avtalet ändå anses vara ogiltigt. Så är fallet om du exempelvis lurats in i avtalet, eller om du stressats att signera på ett sådant sätt som kan anses vilseledande. Om du vill göra gällande att avtalet inte är giltigt är det du som måste kunna visa detta.

Om du har lurats in i ett avtal som inneburit att du drabbats av kostnader eller andra negativa konsekvenser, ska du anmäla detta till polisen. Ett vilseledande beteende som innebär vinning för säljaren och en skada för dig, kan nämligen utgöra ett bedrägeri. Då bedrägeri är ett brott enligt svensk lag kan du ha rätt till skadestånd för den skada du har lidit på grund av brottet. Som exempel skulle skadan kunna utgöras av de avgifter du behövt betala genom det genom vilseledande ingångna avtalet.

Ta gärna kontakt med din tidigare operatör för att få hjälp med att flytta tillbaka dina telefonnummer till dem. Din nya operatör har inte rätt att hindra en sådan portering enligt lag.

En avtalsrättslig grundprincip är att avtal skall hållas. Emellertid gäller inte den principen om avtalet ingåtts på vilseledande grunder. Om du anser att du blivit vilseledd in i avtalet har du möjlighet att på den grunden bestrida framtida fakturor som rör det avtal som du motsätter dig.

Rekommendationer

  • Låt dig inte stressas igenom ett samtal med en telefonförsäljare. Ta dig tid och ställ frågor. Om det inte accepteras av säljaren, avsluta samtalet.

  • Be att få erbjudandet och villkoren hemskickade i pappersform så att du har möjlighet att läsa igenom allt i lugn och ro.

  • Signera ingenting utan att först kontrollera vad det är du signerar.

  • Vid digitala signeringar är det viktigt att läsa vad det står i det finstilta innan du väljer att gå vidare med din signering.

  • Kolla upp de uppgifter som säljaren presenterar innan du tackar ja till något. Du kan till exempel ringa din operatör och fråga om det stämmer att det finns ett samarbete.

  • Var särskilt vaksam om en säljare försöker pressa fram ett godkännande genom att uppge att erbjudandet endast är giltigt idag och endast via telefon.

  • Har du tecknat ett avtal du anser vara vilseledande eller bedrägligt, betala inte utan bestrid fakturan och skicka en kopia av bestridandet till varningslistan@svenskhandel.se

nina-jelver-2024.jpg

Nina Jelver

Säkerhetschef

Hej! Hitta rätt genom att söka och filtrera listan. Sortera som det passar!
Vald kategori
Valt ämne
Sortera efter
sedlar-vaxling.jpg

Växlingsbedrägerier i Stockholmsområdet

SäkerhetsnyttSvensk Handel Säkerhetscenter får just nu in rapporter om växlingsbedrägerier från Stockholmsområdet.
varningslistan-1715092539.png

Tre nya företag åkte upp på Varningslistan under november

SäkerhetsnyttUnder oktober publicerades tre nya företag på Varningslistan. Nedan följer mer information om företagen.
manadens-sakerhetsfraga.jpg

Månadens fråga – Återbetalning vid returer

SäkerhetsnyttHej! Jag har märkt att det blir allt vanligare med stölder i självscanningskassor och snabbkassor.
glaskross-16x9.png

Stockholmsområdet - Inbrott i kiosker/servicebutiker

SäkerhetsnyttUnder det senaste dygnet har vi på Svensk Handel fått in anmälningar om inbrott i kiosker/servicebutiker.
beskuren-500-1712646733.jpg

Mariestad - falska 500-kronorssedlar

SäkerhetsnyttSvensk Handel Säkerhetscenter får just nu in anmälningar från företagare i Mariestad gällande falska 500-kronorssedlar.
flest-klagomal-900.jpg

Flest klagomål på Varningslistan under november 2024

SäkerhetsnyttDe företag som drog på sig flest klagomål under sommaren var ConnectD, FF SVEA MARKNADSFÖRINGSBYRÅ och BYGGLOVSUPPLYSNINGEN.
20-euro-sedel.jpg

Hallands län - varning för falska 20-eurosedlar

SäkerhetsnyttSvensk Handel Säkerhetscenter får just nu in anmälningar från företagare i Hallands län gällande falska 20-eurosedlar.
borrmaskin-900-web-1721738757.jpg

Byggvaruhus utsatta för stölder av elverktyg i Umeå

SäkerhetsnyttTjuvar tömmer förpackningar och packar ner elverktyg i ryggsäckar/väskor. Man agerar snabbt och effektivt för att undvika upptäckt.

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.