Hoppa till innehåll

Hej! Jag blev uppringd av en kvinna som uppgav sig ringa från Telia. Samtalet var stressigt, men eftersom jag trodde att det var min befintliga operatör jag pratade med kände jag mig trygg och signerade ett nytt avtal gällande min telefoni. Först senare visade det sig att det inte alls var Telia jag pratade med utan en helt annan operatör.

manadens-sakerhetsfraga.jpg

När jag nu förstått att avtalet är med en helt annan operatör vill jag återvända till Telia. Den nya operatören hävdar att jag måste betala en slutfaktura till dem för att de ska släppa tillbaka mina telefonnummer till Telia. Jag är beroende av mina telefonnummer i mitt företag då vi har använt oss av samma nummer i många år och telefonen dessutom många gånger är enda kontaktvägen in för våra kunder.

Den nya operatören hävdar också att jag måste betala för avtalet jag tecknat med dem om jag vill tillbaka till Telia.

Vad kan man göra i min situation? Jag känner mig lurad och vill återgå till Telia så fort som möjligt. Måste jag betala alla fakturor som den nya operatören kommer att skicka?

/ Med vänlig hälsning Rolf

 

Svar:

Hej Rolf och tack för din fråga

Du är tyvärr inte ensam om att som företagare utsättas för oseriösa säljare av telefonitjänster. Precis som du själv beskriver har många företagare blivit uppringda av säljare som i samtalet säger sig företräda ens befintliga operatör, vilket i efterhand visat sig inte vara sant.

Du skriver att du känner dig lurad in i avtalet. Även om säljaren kan visa att du har godkänt ett avtal och dess avtalsvillkor genom exempelvis en BankID-signering, är det viktigt att känna till att det finns vissa undantag i lag som kan göra att avtalet ändå anses vara ogiltigt. Så är fallet om du exempelvis lurats in i avtalet, eller om du stressats att signera på ett sådant sätt som kan anses vilseledande. Om du vill göra gällande att avtalet inte är giltigt är det du som måste kunna visa detta.

Om du har lurats in i ett avtal som inneburit att du drabbats av kostnader eller andra negativa konsekvenser, ska du anmäla detta till polisen. Ett vilseledande beteende som innebär vinning för säljaren och en skada för dig, kan nämligen utgöra ett bedrägeri. Då bedrägeri är ett brott enligt svensk lag kan du ha rätt till skadestånd för den skada du har lidit på grund av brottet. Som exempel skulle skadan kunna utgöras av de avgifter du behövt betala genom det genom vilseledande ingångna avtalet.

Ta gärna kontakt med din tidigare operatör för att få hjälp med att flytta tillbaka dina telefonnummer till dem. Din nya operatör har inte rätt att hindra en sådan portering enligt lag.

En avtalsrättslig grundprincip är att avtal skall hållas. Emellertid gäller inte den principen om avtalet ingåtts på vilseledande grunder. Om du anser att du blivit vilseledd in i avtalet har du möjlighet att på den grunden bestrida framtida fakturor som rör det avtal som du motsätter dig.

Rekommendationer

  • Låt dig inte stressas igenom ett samtal med en telefonförsäljare. Ta dig tid och ställ frågor. Om det inte accepteras av säljaren, avsluta samtalet.

  • Be att få erbjudandet och villkoren hemskickade i pappersform så att du har möjlighet att läsa igenom allt i lugn och ro.

  • Signera ingenting utan att först kontrollera vad det är du signerar.

  • Vid digitala signeringar är det viktigt att läsa vad det står i det finstilta innan du väljer att gå vidare med din signering.

  • Kolla upp de uppgifter som säljaren presenterar innan du tackar ja till något. Du kan till exempel ringa din operatör och fråga om det stämmer att det finns ett samarbete.

  • Var särskilt vaksam om en säljare försöker pressa fram ett godkännande genom att uppge att erbjudandet endast är giltigt idag och endast via telefon.

  • Har du tecknat ett avtal du anser vara vilseledande eller bedrägligt, betala inte utan bestrid fakturan och skicka en kopia av bestridandet till varningslistan@svenskhandel.se

nina-jelver-2024.jpg

Nina Jelver

Säkerhetschef

Hej! Hitta rätt genom att söka och filtrera listan. Sortera som det passar!
Vald kategori
Valt ämne
Sortera efter
sming-900.jpg

Organiserade stölder av smink i Göteborgsområdet

SäkerhetsnyttSvensk Handel Säkerhetscenter får just nu in anmälningar om organiserade stölder av smink. Man agerar snabbt och effektivt för att undvika u
kaffe-900-webb.jpg

Organiserade stölder av kaffe i Malmö

SäkerhetsnyttTjuvar fyller väskor med kaffepaket medan andra håller utkik. Man agerar snabbt och effektivt för att undvika upptäckt.
jonny-snor-kott-4-beskuren-1712585985.jpg

Stockholm - Organiserade stölder av kött

SäkerhetsnyttGärningspersonerna jobbar ofta i par och går in i butikerna var för sig för att inte dra onödig uppmärksamhet till sig. Man agerar snabbt oc
mobil-profil-900-webb.jpg

Företag luras i flera steg när de vilseleds att teckna dyra telefonabonnemang

SäkerhetsnyttJust nu får Svensk Handels Säkerhetscenter in ett stort antal klagomål från företag som har blivit lurade att flytta företagets telefonabonn
borrmaskin-900-web-1721738757.jpg

Byggvaruhus utsatta för stölder av elverktyg i Stockholm

SäkerhetsnyttTjuvar tömmer förpackningar och packar ner elverktyg i ryggsäckar/väskor. Man agerar snabbt och effektivt för att undvika upptäckt.
jacka.png

Stölder av dyrare vinterjackor i Malmö

SäkerhetsnyttSvensk Handel Säkerhetscenter får just nu in många anmälningar där vinterjackor har stulits. Vi ser att gärningspersonerna plockar på sig kl
ny-bukett-med-bakgrund.png

Driftproblem i Appen Säkerhetscenter

Säkerhetsnytt
jordglob.png

Omvärldsbevakning februari 2025

SäkerhetsnyttOmvärldsbevakningen för februari 2025 domineras av kris och beredskapsfrågor, men även en utblick mot USA. Bevakningen presenteras i samarbe

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.