Hantering av återbetalning vid returer
För att minimera risken för penningtvättstransaktioner inom handeln är utgångspunkten alltid att återbetala med samma betalmedel som det inledande köpet gjordes med.
Den centrala och övergripande lagen för alla penningtransaktioner är Lagen om förebyggande av penningtvätt och finansiering av terrorism – penningtvättslagen (2017:630).
Syftet med penningtvättsbestämmelserna är att förhindra att verksamheter används för penningtvätt och finansiering av terrorism. Samtliga berörda företag med olika typer av penningtransaktioner måste anpassa sina åtgärder för att motverka penningtvätt och att utifrån företagens riskbedömning se över sina rutiner och riktlinjer.
Korrekt återbetalning minimerar risken för penningtvätt
För att minimera risken för penningtvättstransaktioner inom handeln är utgångspunkten alltid att återbetala med samma betalmedel som det inledande köpet gjordes med. Det innebär att om köpet gjordes med kontanter ska återbetalning ske med kontanter, vid ett kortköp ska återbetalning ske till samma kort och så vidare. Samtliga aktörer som hanterar kortbetalningar lyder under penningtvättslagen och anpassar sina verksamheter, rutiner och avtal utifrån dessa krav – inte minst vid kortbetalningar där många olika aktörer är involverade: kortnätverken, kortutgivande banker och kortinlösare/betalleverantörer.
För att kunna erbjuda olika kortbetalningar till kunderna har du som handlare avtal med ett kortinlösande företag. I det avtalet framgår tydligt att en återbetalning – en kreditering – endast får göras när syftet är att helt eller delvis reglera en tidigare kortbetalning. Återbetalningen ska alltid ske till det betal- eller kreditkort som användes vid köpet och beloppet får aldrig överstiga det inledande första köpets totala belopp.
Alla aktörer är givetvis medvetna om att komplikationer kan uppstå utifrån dessa krav. En smidig lösning kan vara att erbjuda tillgodokvitto vid retur av en vara eller tjänst. Detta hjälper dessutom dig som handlare att säkra köpet.
Som handelsföretag har du alltid möjlighet att samtala om praktiska åtgärder vad gäller återbetalning med ditt kortinlösande företag.
Svensk Handel hänvisar dessa samtal vidare till era respektive kortinlösare.
För medlemmar
Om du loggar in kan du som medlem här ladda ner en skylt som visar vad som gäller vid återbetalning av returer.
- Ämnen:
- betalfragor, sakerhetsnytt
- Publicerad:
- 2022-11-30
- Senast uppdaterad:
- 2024-11-08