Butiksutbud skapar flöden
Utbudet styr vilken plats konsumenten väljer att handla på.
Utbudet av butiker
Ett bra utbud av butiker är det som skapar den primära dragningskraften till ett handelskluster. Ett bra utbud skapas ofta genom att många butiker samlas på ett ställe. Enligt erfarenhet behöver det finnas så kallade ankarbutiker som genererar starka besöksflöden men även mindre butiker som kompletterar utbudet och gör det mer intressant.
Butiksutbud och tillgänglighet toppar listan när konsumenter väljer handelskluster
De tre viktigaste faktorerna vid valet att besöka respektive typ av handelskluster.
Klustrad handel har bättre livskraft
Handel har alltid mått bra av att samlokaliseras för att konsumenten skall uppfatta utbudet som brett och attraktivt. Detta gör destinationen mer tillgänglig, mer tidseffektiv och mer inspirerande.
Handeln behöver hållas samman
När mötesplatser breddas och blir mer multifunktionella finns det en risk för att handelsutbudet sprids ut och försvagas. Platsen behöver även fortsatt uppfattas innehålla ett bra utbud av butiker som visuellt och funktionellt hålls ihop. Det kan göras genom att handeln samlokaliseras och platsen utformas så att det är naturligt att besöka hela handelsutbudet vid ett besök på platsen. Exempelvis bör mindre butiker förläggas så att de får del av konsumentflöden med primärt sikte på andra, större ankarverksamheter såsom stora livsmedelsbutiker, systembolag eller kollektivtrafiknoder och parkeringsplatser.
Läs mer i rapporten ”Handeln – stadens motor".
En agenda för levande städer och en blomstrande handel.
- Kategori:
- fragor-vi-driver
- Ämne:
- stads-och-plats
- Publicerad:
- 2024-08-19
- Senast uppdaterad:
- 2024-09-12