Hoppa till innehåll

Varutransporter är nödvändiga för att samhället ska fungera. När mobiliteten förändras och e-handeln ökar uppstår nya transportbehov som måste få sin plats i staden.

lastbilar-parkering-ovanifran.jpg

Varutransporter är nödvändiga

Det kommunala hållbarhetsarbetet har stort fokus på täta bostadsområden, korta transportsträckor och en prioriterad gång-, cykel- och kollektivtrafik. Det medför att fler konsumenter kommer att gå och cykla till butikerna i framtiden, om det är rimligt. Inom transportsektorn fokuserar hållbarhetsarbetet till stor del på ruttoptimering och en mer hållbar fordonsflotta, men varorna kommer även i framtiden att behöva transporteras till butikerna. Det kommer att behövas fler fossilfria lastbilar, fler utlämningsställen och fler hemleveranser.

Att planera för en hållbar logistik i nya bostadsområden är viktigt. Varor måste kunna komma in i området på ett säkert sätt, utan att till exempel behöva åka över parkeringsytor och gång- eller cykelbanor, och där är en bra dialog med kommunerna a och o.
Karin Willebrand
Etableringschef, Systembolaget

Fysiska butiker har nya leveransbehov

Transporten av varor till och från fysiska butiker kommer att se något annorlunda ut framöver.

Inleverans av varor: Fysiska butiker behöver rätt kapacitet och utformning för att ta emot varuleveranser. Transportlösningarna ser sannolikt annorlunda ut i dag jämfört med imorgon och flexibilitet gällande leveranser blir allt viktigare. Utformningen bör därför ske i samråd med handeln.

Utleverans av e-handelsvaror: Framöver kommer allt fler butiker också att vara närlager som skickar varor hem till konsumenten. Utformningen av butiker och fastigheter behöver anpassas för detta behov.

Hemkörning från butik eller handelskluster: I takt med att färre konsumenter åker bil för att handla ökar behovet av hemleverans. Detta gäller framför allt tunga eller skrymmande varor eller för konsumenter med begränsad möjlighet att bära hem varor.

E-handelsleveranserna blir fler

När e-handel blir en vanligare försäljningskanal ökar också leveransbehoven. Infrastrukturen behöver planeras utefter detta.

  • Fler hemleveranser kommer att göras eftersom konsumenten efterfrågar det och antalet logistikaktörer ökar.

  • Mer mikrologistik kommer att komma för att lösa leveranser på kortare avstånd. Allt fler företag erbjuder denna tjänst, vilket kan medföra ett behov av mindre e-handelslager i staden.

  • Nya utlämningsställen kommer att behövas när e-handelsvolymerna ökar.

En utmaning när det gäller omnikanal är att platserna generellt inte är byggda för den typen av handel som vi ser idag – de är anpassade för inleverans, inte utleverans.
Kristofer Tonström
vd, Clas Ohlson

Läs mer i rapporten ”Handeln – stadens motor".

En agenda för levande städer och en blomstrande handel.

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.