Hoppa till innehåll

Handelskluster utvecklas allt mer till multifunktionella mötesplatser med fler besöksanledningar än handel. För att handeln skall ha en bra livskraft på dessa platser behöver butikernas placering vara genomtänkt och sammanhållen.

par-med-barnvagn-pa-gagata.jpg

Framtidens mötesplats har ett bredare utbud

Allt fler fastighetsägare och köpcentrumutvecklare har den uttalade ambitionen att bredda sina handelskluster till att bli mer multifunktionella mötesplatser med fler besöksanledningar är handel. Såväl stadskärnor som köpcentrum och handelsområden kommer i högre grad att kombinera detaljhandel med restauranger, nöjen, kultur, idrott och service. Till detta adderas gärna bostäder och arbetsplatser om så är möjligt. Genom att verksamheter samlokaliseras erbjuds besökare både en bättre upplevelse och tidseffektivitet.

besoksfloden.png

Mötesplatserna kommer att ha olika sammansättning av verksamheter baserat på platsens förutsättningar. En multifunktionell plats uppfattas mer attraktiv och innehåller ett bredare utbud och fler besöksanledningar.

En gågata i en stadskärna måste inkludera handel. Det kan inte vara bara mäklarkontor och banker, det drar inget folk och gör det ointressant att vistas där.
Peter Simonsson
vdf Stjärnurmakarna

Läs mer i rapporten ”Handeln – stadens motor".

En agenda för levande städer och en blomstrande handel.

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.