Hoppa till innehåll

Handelsföretagens framtidsutsikter blir allt dystrare. För 40:e månaden i rad uppvisar företag inom dagligvaruhandeln, sällanköpsvaruhandeln och partihandeln en pessimistisk framtidstro. Det stora tappet i april går att härleda till det oroliga omvärldsläget.

hb-april-mockup.png

Dagligvaruhandelns framtidsindikator sjönk med 6,4 enheter till 85,6. Det största bidraget till nedgången var tron på framtida försäljning, vilken sannolikt delvis kan tillskrivas de åter stigande livsmedelspriserna. En ännu större försämring i framtidstron gick att observera inom sällanköpsvaruhandeln. Ett tapp på 8,9 enheter innebär att indikatorvärdet landar på 81,0. Även här är den främsta förklaringen till det stora tappet att företagen i högre utsträckning tror på lägre försäljning framöver. Vidare noteras även partihandeln för en kraftig nedgång på 8,2 enheter, vilket resulterar i ett indikatorvärde på 85,8.

Utöver lågkonjunktur är det uppenbart att frågan om tullar, och dess efterföljande effekter, skapat en stor oro bland svenska handelsföretag. Utöver att det riskerar att påverka den egna verksamheten får vi också illavarslande rapporter om att konsumenterna blivit än mer avvaktande, vilket inte bådar gott inför den närmaste framtiden.
Sofia Larsen
vd på Svensk Handel

Det oroliga omvärldsläget slår hårt mot handeln

Precis som för näringslivet i stort så är handelsföretagens behov av att kunna planera den närmsta framtiden starkt. Men i tider likt dessa, där företagen dagligen delges ny information om tullkriget och dess effekter på världsmarknaden, omöjliggörs detta. 

– Många av våra medlemsföretag vittnar just nu om en stor osäkerhet kring den närmaste framtiden. Därför välkomnade vi att regeringen tidigare i april inrättade en tulljour, dit företagen kan vända sig med frågor. Framöver hoppas vi att det utlovade arbetet med att stärka hushållens köpkraft intensifieras, och att handeln ges möjlighet att anställa fler genom sänkta arbetsgivaravgifter, säger Sofia Larsen.

Handelsbarometern i korthet för mars 2025:

  • Dagligvaruhandeln: Framtidsindikatorn ligger på 85,6 (-6,4 enheter)

  • Sällanköpsvaruhandeln: Framtidsindikatorn steg till 81,0 (-8,9 enheter)

  • Partihandeln: Framtidsindikatorn sjönk till 85,8 (-8,2 enheter)

Så förklaras Handelsbarometern

Handelsbarometerns Framtidsindikator beräknas som det genomsnittliga nettotalet för tre frågor som rör butikschefernas förväntningar på försäljning, antalet medarbetare och lönsamhetsutveckling de kommande tre månaderna. Utifrån detta beräknas ett index med ett neutralt värde 100 där indextal över 100 innebär positiva framtidsförväntningar och under 100 innebär negativa framtidsförväntningar.

presskontakt-3.jpg

Presskontakt

Är du journalist och vill komma i kontakt med Svensk Handel? Kontakta vår pressjour

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.