Pre Loved-indikatorn årsrapport 2024
Second hand-marknaden har med all tydlighet etablerat sig inom den svenska handeln. Nu presenterar vi för första gången statistik som talar sitt tydliga språk. Second hand har gått från skam till glam.

Second hand-marknaden har med all tydlighet etablerat sig inom den svenska handeln. Nu presenterar vi för första gången statistik som talar sitt tydliga språk. Second hand har gått från skam till glam.
Pre Loved-indikatorn för helåret 2024 visar att second hand-marknaden omsatte 16,9 miljarder kronor. Det är också uppenbart att vi föredrar att handla online, då hela 70 procent av second hand-köpen gjordes online.
Hur ser det ut i din bransch?
Rapporten innehåller, utöver siffror för helåret också detaljerade och nedbrutna siffror över hela året 2024.
I samband med publiceringen av rapporten sände Svensk Handel ett webbinarium där spännande företag och branschprofiler reflekterar över siffrorna och spanar in i framtiden – ett ypperligt tillfälle för dig att djupdyka i en snabbt växande bransch! Ta del av webbinariet i sin helhet längst ned på denna sida.
Mode i topp – elektronik och möbler tätt efter
Den mest sålda produktkategorin under året var mode, med en omsättning på 4,7 miljarder kronor. Tolv procent av konsumenterna köpte kläder second hand under 2024.
Elektronik kom på andra plats med 4,3 miljarder kronor i omsättning, trots att endast tre procent av konsumenterna i snitt handlade i kategorin per månad. Detta indikerar att det finns en stor potential inom delbranschen, då elektronikprodukter ofta är dyrare och efterfrågan på hållbara tekniklösningar ökar.
Den tredje största kategorin var möbler och heminredning, som stod för 2,6 miljarder kronor i försäljning och hade en stabil utveckling under året.
Vår dröm är att de ungas förstaköp är ett andrahandsköp, och dit är vi nog på väg.
Den yngre generationen visar vägen
Unga kvinnor (18–29 år) var den mest engagerade gruppen, där hälften handlade second hand. Bland unga män i samma åldersgrupp var motsvarande andel 24 procent.
Äldre konsumenter (50+) är inte lika frekventa konsumenter, men även här går det att tyda en positiv trend, särskilt inom möbler och heminredning.
Vad gör att second hand växer så det knakar? Hur löser man utmaningen med lönsamhet och hur kan smarta logistiklösningar konsumenter emellan kan vara en av nycklarna till fortsatt tillväxt? Det var några av frågorna som panelen under webbinariet berörde.
Panelen enig – second hand är här för att stanna
De kunder jag har mest av i min butik är vuxna kvinnor, som gjort ett medvetet val av hållbarhetsmässiga skäl, snarare än ekonomiska. Ganska många säger att de bestämt sig för att nu köper de bara second hand.
Man hoppas att beteendet hos såväl unga kvinnor som män ska hålla i sig när de blir äldre, och att det leder till att fler handlar begagnat.
En drivkraft för att sälja begagnat i fysisk butik är att bygga varumärke genom att visa att kvaliteten håller för användning av flera personer, men också att driva in kunder i butiken eftersom second handkunder besöker sina favoritbutiker lite oftare för att inte missa något.
Second hand drar kunder till butiken. Vi har en hög andel av blandade kvitton med både second hand och nytt, och kunder som kommer in varje vecka. Man vill inte missa något, kanske det finns ett kap här?
Ladda ner helårsrapporten här
- Kategori:
- pre-loved-indikatorn
- Ämnen:
- pre-loved-indikatorn, hallbarhet
- Innehållstyp:
- Rapport
- Publicerad:
- 2025-02-11
- Senast uppdaterad:
- 2025-02-12