Hoppa till innehåll

Second hand-marknaden har med all tydlighet etablerat sig inom den svenska handeln. Nu presenterar vi för första gången statistik som talar sitt tydliga språk. Second hand har gått från skam till glam.

prelovedpanel.png

Pre Loved-indikatorn för helåret 2024 visar att second hand-marknaden omsatte 16,9 miljarder kronor. Det är också uppenbart att vi föredrar att handla online, då hela 70 procent av second hand-köpen gjordes online.

Hur ser det ut i din bransch?

Rapporten innehåller, utöver siffror för helåret också  detaljerade och nedbrutna siffror över hela året 2024.

I samband med publiceringen av rapporten sände Svensk Handel ett webbinarium där spännande företag och branschprofiler reflekterar över siffrorna och spanar in i framtiden – ett ypperligt tillfälle för dig att djupdyka i en snabbt växande bransch! Ta del av webbinariet i sin helhet längst ned på denna sida.

Mode i topp – elektronik och möbler tätt efter

Den mest sålda produktkategorin under året var mode, med en omsättning på 4,7 miljarder kronor. Tolv procent av konsumenterna köpte kläder second hand under 2024.

Elektronik kom på andra plats med 4,3 miljarder kronor i omsättning, trots att endast tre procent av konsumenterna i snitt handlade i kategorin per månad. Detta indikerar att det finns en stor potential inom delbranschen, då elektronikprodukter ofta är dyrare och efterfrågan på hållbara tekniklösningar ökar.

Den tredje största kategorin var möbler och heminredning, som stod för 2,6 miljarder kronor i försäljning och hade en stabil utveckling under året.

Vår dröm är att de ungas förstaköp är ett andrahandsköp, och dit är vi nog på väg.
Jimmy Heibert
grundare och vd, Plick

Den yngre generationen visar vägen

Unga kvinnor (18–29 år) var den mest engagerade gruppen, där hälften handlade second hand. Bland unga män i samma åldersgrupp var motsvarande andel  24 procent.

Äldre konsumenter (50+) är inte lika frekventa konsumenter, men även här går det att tyda en positiv trend, särskilt inom möbler och heminredning.

Vad gör att second hand växer så det knakar? Hur löser man utmaningen med lönsamhet och hur kan smarta logistiklösningar konsumenter emellan kan vara en av nycklarna till fortsatt tillväxt? Det var några av frågorna som panelen under webbinariet berörde.

Panelen enig – second hand är här för att stanna

De kunder jag har mest av i min butik är vuxna kvinnor, som gjort ett medvetet val av hållbarhetsmässiga skäl, snarare än ekonomiska. Ganska många säger att de bestämt sig för att nu köper de bara second hand.
Nina Campioni
grundare och vd, Ninas Nuggets

Man hoppas att beteendet hos såväl unga kvinnor som män ska hålla i sig när de blir äldre, och att det leder till att fler handlar begagnat.

En drivkraft för att sälja begagnat i fysisk butik är att bygga varumärke genom att visa att kvaliteten håller för användning av flera personer, men också att driva in kunder i butiken eftersom second handkunder besöker sina favoritbutiker lite oftare för att inte missa något.

Second hand drar kunder till butiken. Vi har en hög andel av blandade kvitton med både second hand och nytt, och kunder som kommer in varje vecka. Man vill inte missa något, kanske det finns ett kap här?
Sara Sjöberg
vd, Polarn O.Pyret

Se webbinariet i efterhand här

Ladda ner helårsrapporten här

presskontakt-3.jpg

Presskontakt

Är du journalist och vill komma i kontakt med Svensk Handel? Kontakta vår pressjour

Hej! Hitta rätt genom att söka och filtrera listan. Sortera som det passar!
Vald kategori
Valt ämne
Sortera efter
handelskonjunkturen-april-25.png

Handelskonjunkturen april 2025: Tecken på återhämtning – men farorna är långt ifrån över

NyhetBörjar svensk handel sakta röra sig i rätt riktning, efter flera år av kris och lågkonjunktur? Se svaren i Handelskonjunkturen.
maria-mikkonen-1.jpg

Vårbudgeten saknar åtgärder för hushållens och företagens ekonomi

NyhetNär vårpropositionen idag presenterades saknades tyvärr inslag för att stärka hushållens och företagens ekonomiska situation.
kaffevarning.png

Kaffe – en eftertraktad vara för tjuvar

NyhetUnder en längre tid har vi sett hur priset på kaffe stadigt har stigit. Det gör det till ett hett eftertraktat byte i butikerna
handlare-och-rattskedjan.png

Hur hanteras min polisanmälan egentligen?

NyhetMissa inte Svensk Handels vägledning, en helhetsbild över hur rättskedjan ser ut, och vad nästa steg är om din butik utsätts för brott.
regeringens_tulljour.jpg

Osäkerhet kring USA:s handelstullar: Regeringen inrättar ”tulljour”

NyhetRegeringen inrättar en särskild "tulljour" för att stötta företag som påverkas av osäkerheten kring USA:s handelstullar.
charlotte_dc_talks.png

Från Borås till Berlin - så bygger Cellbes en internationell tillväxtresa

NyhetCharlotte Nordén berättar hur ett starkt varumärke och ett värderingsdrivet ledarskap kan göra skillnad – även över landsgränser.
freddy-sobin-(1920-x-1080-px).png

“Att vända motvind till medvind” – XXL:s vd Freddy Sobins 3 framgångstips

NyhetSportkedjan XXL har inte haft en spikrak resa – men är nu tillbaka i tillväxt, mycket tack vare tre faktorer.
temu.png

Larmrapport om farliga varor från nätjättar – nu kräver Svensk Handel skarpa åtgärder

NyhetEn ny granskning från Kemikalieinspektionen visar att 6 av 10 produkter från stora onlineplattformar innehåller förbjudna ämnen.

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.