Hoppa till innehåll

Nya kraven hotar reklambladen – och påverkar matpriserna negativt

Konsumentverkets nya tolkning av den nya prisinformationslagen hotar reklambladens framtid, vilket slår hårt mot både handel och konsumenter, varnar Andreas Strömberg och Henrik Ekelund från Svensk Dagligvaruhandel respektive Svensk Handel.

henrik-ekelund-andreas-stromberg.png

Konsumentverket har nyligen beslutat om en strikt tolkning av den nya prisinformationslagen, vilket i praktiken kan innebära slutet för oadresserade reklamblad. Detta är ett hårt slag mot både handeln och konsumenterna. Särskilt äldre och de utan tillgång till nätet/webben, som förlitar sig på reklamblad för att ta del av veckans erbjudanden och rabatter.

Reklamblad är en central marknadsföringskanal där dagligvaruhandeln informerar konsumenter om aktuella kampanjer. Enligt Konsumentverkets tolkning måste dock det lägsta priset som gällt de senaste 30 dagarna för varje produkt nu redovisas i reklambladet. Detta krav är i praktiken omöjligt att uppfylla. Utrymmet i reklamblad är begränsat, produktionstiden är lång och priser kan ändras innan bladet ens når hushållen. Konsekvensen blir att reklambladet riskerar att försvinna helt. 

Grundsyftet med prisinformationslagen var att införa striktare regler för att motverka vilseledande kampanjer, såsom bluffreor under reaperioder såsom Black Friday. Det har dock aldrig varit ett problem med bluffreor på spagetti. För livsmedel finns dessutom ett tillkännagivande från en riksdagsmajoritet om att dessa ska undantas från lagstiftningen. Både majoriteten och civilutskottet framhåller att det är ”viktigt att säkerställa att ny lagstiftning på konsumentområdet inte gör det svårare för matbutiker att sänka sina priser”.  

Lagens förarbeten gör tydligt att information om tidigare lägsta pris framför allt ska finnas i anslutning till produkten på försäljningsstället, exempelvis i butik eller på en webbplats. Vi har argumenterat för att samma princip borde gälla för reklamblad. Men Konsumentverket har valt att tolka reklamblad som "köperbjudanden" enligt marknadsföringslagen, vilket innebär att den historiska prisinformationen måste finnas med direkt i annonsen. Detta går längre än vad lagstiftarna avsåg.

Dessutom ger marknadsföringslagen undantag för kommunikationsmedier med begränsat utrymme, såsom tv- och radioreklam, där all information inte behöver presenteras direkt. Vi anser att reklamblad bör omfattas av samma undantag, eftersom konsumenterna redan har tillgång till den fullständiga prisinformationen i butik eller online.

Om Konsumentverket håller fast vid sin tolkning riskerar det att få långtgående konsekvenser. Våra medlemsföretag ser redan över möjligheten att helt sluta använda reklamblad som marknadsföringskanal. Detta skulle drabba många konsumenter – särskilt äldre och de utan tillgång till nätet – som är beroende av reklamblad för att planera sina inköp och hitta bra erbjudanden.

Utan reklamblad förlorar många hushåll en viktig källa till information om rabatter och kampanjer, vilket kan leda till ökade matkostnader i en redan pressad ekonomisk situation. Samtidigt skulle det innebära ökade kostnader och administration för företagen, vilket på sikt kan påverka priserna i butikerna negativt.

Konsumentverkets hårda tolkning är oproportionerlig och går längre än vad lagen avser, vilket står i direkt kontrast till regeringens regelförenklingsambitioner. Det måste finnas en balans mellan att ge konsumenterna relevant prisinformation och att möjliggöra rimliga marknadsföringsformer. Konsumenterna har redan tillgång till fullständig prisinformation i butik och online – reklambladens funktion är att ge en översikt över aktuella erbjudanden, inte att agera juridiska prislistor.

Vi uppmanar därför Konsumentverket att revidera sin tolkning och ge reklamblad samma undantag som andra medier med begränsningar i tid och utrymme. Det är avgörande för att vi ska kunna fortsätta erbjuda konsumenterna prisvärda kampanjer och samtidigt följa lagstiftningen på ett rimligt sätt.

Andreas Strömberg,
näringspolitisk chef, Svensk Dagligvaruhandel

Henrik Ekelund,
enhetschef näringspolitik, Svensk Handel

Hej! Hitta rätt genom att söka och filtrera listan. Sortera som det passar!
Vald kategori
Valt ämne
Sortera efter
martin-kits-kopcentrum.png

Nu behövs en seriös diskussion om matpriserna

DebattartikelDebatten om matpriser har åter tagit fart. Och fortfarande lika felaktigt framställs dagligvaruhandelns vinster som boven i dramat.
henrik-ekelund-andreas-stromberg.png

Nya kraven hotar reklambladen – och påverkar matpriserna negativt

DebattartikelKonsumentverkets nya tolkning av den nya prisinformationslagen hotar reklambladens framtid, och slår hårt mot både handel och konsumenter.
stadsbild-elisabet.png

Oansvarigt av Länsstyrelsen Kalmar län att uppmana till köpstopp

DebattartikelAtt Länsstyrelsen ihop med länets kommuner i en kampanj uppmanar till att inte köpa nya produkter under januari månad är ansvarslöst.
textil-i-lada.png

Politiken måste ta ansvar för insamlat textilavfall – satsa på forskning om uppskalning nu

DebattartikelNu måste politiken ta ansvar för att det skapas lösningar för de stora mängder insamlat textilavfall som kommer uppstå.
sofia-och-maria.png

På önskelistan: En rekordstark julhandel och stärkt konkurrenskraft

DebattartikelHandeln befinner sig i ett stålbad med lågkonjunktur, fallande konsumtion och en snedvriden konkurrens från kinesiska onlinegiganter.
palmetzhofer-larsen-debatt.jpg

Black Friday – Gräddfilen för kinesiska skurkföretag måste stängas

DebattartikelVi kan inte ha en situation där gigantiska kinesiska e-handelsplattformar tillåts ha en egen gräddfil till svenska konsumenter.
martin-debattartikel.jpg

Konsumtionen räddar välfärden och klimatet

DebattartikelREPLIK | Debatten inför Black Friday, om att det är ”konsumtionssamhället” som är roten till klimatkrisen är felaktig.
pressbild-sofia-larsen-24.jpg

Politiken måste sluta ta handeln för givet – nu krävs åtgärder

DebattartikelFör att finansministern ska lyckas med sina ambitioner är det avgörande att Sverige står starkt som handelsnation.

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.