Hoppa till innehåll

På önskelistan: En rekordstark julhandel och stärkt konkurrenskraft

Behovet av en stark julhandel är större än någonsin. Handeln befinner sig i ett stålbad med lågkonjunktur, fallande konsumtion och en snedvriden konkurrens från kinesiska onlinegiganter. För att värna handelns stora bidrag till jobb, tillväxt och skatteintäkter krävs åtgärder som stärker handelns konkurrenskraft och att branschens utsatta läge beaktas i den kommande avtalsrörelsen.

sofia-och-maria.png

Handelslandet Sverige ger liv åt våra städer, formar den blågula bilden internationellt och skapar vägar för varor genom vårt avlånga land. Handeln står för mer än en tiondel av BNP och levererar var sjunde skattekrona till statskassan. Enorma värden som nu hotas. Många handelsföretag är pressade av stenhård konkurrens och vikande konsumtion. Det är kort och gott avgörande för samhället att handeln får upp farten igen.  

Även om räntesänkningar och skattelättnader tänt ljuset i tunneln finns det fortsatt en stor osäkerhet om när konsumtionen tar fart. Lågkonjunkturen har varit en konsumtionskris. Det höga ränteläget åt förra året upp 85 miljarder kronor från hushållen, pengar som annars kunnat gå till sparande eller konsumtion. Det motsvarar försäljningen i fyra års julhandel. Sällanköpshandeln, det vill säga försäljningen av till exempel möbler, hemelektronik och sport, har visat minussiffror 27 månader i rad - ett dystert facit och den värsta kräftgång som branschen upplevt. Inte ens under finanskrisen dök konsumtionen på ett liknande sätt.

Företagen i handeln pressas från två håll – intäkterna minskar och kostnaderna ökar. De inflationsdrivna butikshyrorna har skenat i väg och ökat med 20 procent på tre år. Den genomsnittliga modehandlaren i Stockholm lägger, smått obegripliga, 24 kronor av varje intjänad 100-lapp på att betala hyror. Lägg därtill att handelns nota för brottsligheten ständigt ökar. Pandemins efterdyningar är ett annat mörkt orosmoln, där den redan pressade branschen har 3,5 miljarder kronor att betala tillbaka i uppskjutna skatteanstånd. Dessa utmaningar ska inte underskattas.

Som lök på laxen är den internationella konkurrensen tuffare än någonsin. Enbart under oktober handlade 600 000 svenskar från någon av de kinesiska onlinejättarna Temu eller Shein, enligt Svensk Handels E-handelsindikator. En ökning med 100 000 jämfört med månaden innan. Handeln från utländska aktörer ökar snabbt och drivs på av EU:s misslyckande med att skapa en rättvis spelplan. Onlinegiganterna har en egen gräddfil där de inte behöver följa svenska regler kring produktsäkerhet och kemikalieinnehåll. En allvarlig utveckling som hotar svenska företag och jobb i allt högre utsträckning.    

Handeln har tvingats svälja en cocktail med kostnadsökningar på tom mage. Även om branschen visat stor uthållighet skördas nu lågkonjunkturens offer. Fyra handelsföretag tvingas stänga igen. Varje dag. Det är den högsta siffran på 10 år. För att vända utvecklingen och stärka handelns konkurrenskraft blir det viktigt att:

  • Beakta handelns utsatta läge i avtalsrörelsen. Nästa års kollektivavtalsförhandlingar blir mycket viktiga för handelns företag. Det tuffa läget med lågkonjunktur, ökade kostnader och accelererande konkurrens måste vara viktiga utgångspunkter i branschens förhandlingar.

  • Stoppa gräddfilen för kinesiska onlinegiganter. Handlaren i Sundsvall konkurrerar med handlaren i Shanghai. Vi välkomnar konkurrens men spelreglerna måste vara lika för alla. Dagens regelverk ger onlinegiganter som Temu och Shein fritt fram att runda svenska lagar och regler kring allt från hållbarhet och produktsäkerhet till kemikalieinnehåll och konsumenträtt. En lucka som omedelbart måste täppas igen.

  • Fler åtgärder för att stimulera konsumtionen. Regeringen har identifierat vikten av att stärka hushållens köpkraft för att bygga Sverige starkare. Det är centralt att både Regeringen och Riksbanken fortsätter vidta åtgärder som ökar köputrymmet för hushållen. Att konsumtionen får upp farten igen är en nyckel för att få fart på ekonomin.

Att stimulera konsumtionen och stärka handelns konkurrenskraft är viktigt för hela Sverige. Handeln är en central motor för jobbskapande och tillväxt. Årets viktigaste försäljningstillfälle står nu för dörren och för många företag står mycket, kanske allt, på spel. Sällan har en julhandel betytt så mycket för handelns företag och för Sveriges ekonomi. Om du kan, köp en extra julklapp i år. Vägen ur lågkonjunkturen stavas konsumtion.

Sofia Larsen, vd Svensk Handel
Maria Mikkonen, chefsekonom Svensk Handel

presskontakt-3.jpg

Presskontakt

Är du journalist och vill komma i kontakt med Svensk Handel? Kontakta vår pressjour

Hej! Hitta rätt genom att söka och filtrera listan. Sortera som det passar!
Vald kategori
Valt ämne
Sortera efter
sofia-och-maria.png

På önskelistan: En rekordstark julhandel och stärkt konkurrenskraft

DebattartikelHandeln befinner sig i ett stålbad med lågkonjunktur, fallande konsumtion och en snedvriden konkurrens från kinesiska onlinegiganter.
palmetzhofer-larsen-debatt.jpg

Black Friday – Gräddfilen för kinesiska skurkföretag måste stängas

DebattartikelVi kan inte ha en situation där gigantiska kinesiska e-handelsplattformar tillåts ha en egen gräddfil till svenska konsumenter.
martin-debattartikel.jpg

Konsumtionen räddar välfärden och klimatet

DebattartikelREPLIK | Debatten inför Black Friday, om att det är ”konsumtionssamhället” som är roten till klimatkrisen är felaktig.
pressbild-sofia-larsen-24.jpg

Politiken måste sluta ta handeln för givet – nu krävs åtgärder

DebattartikelFör att finansministern ska lyckas med sina ambitioner är det avgörande att Sverige står starkt som handelsnation.
debatt-sofia-martin-maria.png

Om svensk handel ska blomstra krävs akuta reformer

DebattartikelInför Riksmötets öppnande föreslår Svensk Handel fem reformer för att stärka Sverige som handelsland.
sofia-med-textil.png

Modebranschen bär inte hela ansvaret för hållbarhet

DebattartikelAtt uttrycka identitet, smak och stil samt tillhörighet genom sina kläder, är ett viktigt mänskligt kulturellt beteende.
sh-logo-gron.jpg

Handeln kan leda omställningen men alltför få förstår potentialen

DebattartikelEn avgörande framgångsfaktor för Sverige är att vi länge satsat på och legat långt fram inom forskning och innovation. Nu krävs ett omtag.
Kosmetika, tomma forpackningar.jpeg

Låt inte producenter ducka ansvar för återvinning, Naturvårdsverket

DebattartikelNaturvårdsverket måste ha de resurser som behövs för att alla producenter ska ta ansvar för insamling och återvinning av sina förpackningar.

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.