På önskelistan: En rekordstark julhandel och stärkt konkurrenskraft
Behovet av en stark julhandel är större än någonsin. Handeln befinner sig i ett stålbad med lågkonjunktur, fallande konsumtion och en snedvriden konkurrens från kinesiska onlinegiganter. För att värna handelns stora bidrag till jobb, tillväxt och skatteintäkter krävs åtgärder som stärker handelns konkurrenskraft och att branschens utsatta läge beaktas i den kommande avtalsrörelsen.
Handelslandet Sverige ger liv åt våra städer, formar den blågula bilden internationellt och skapar vägar för varor genom vårt avlånga land. Handeln står för mer än en tiondel av BNP och levererar var sjunde skattekrona till statskassan. Enorma värden som nu hotas. Många handelsföretag är pressade av stenhård konkurrens och vikande konsumtion. Det är kort och gott avgörande för samhället att handeln får upp farten igen.
Även om räntesänkningar och skattelättnader tänt ljuset i tunneln finns det fortsatt en stor osäkerhet om när konsumtionen tar fart. Lågkonjunkturen har varit en konsumtionskris. Det höga ränteläget åt förra året upp 85 miljarder kronor från hushållen, pengar som annars kunnat gå till sparande eller konsumtion. Det motsvarar försäljningen i fyra års julhandel. Sällanköpshandeln, det vill säga försäljningen av till exempel möbler, hemelektronik och sport, har visat minussiffror 27 månader i rad - ett dystert facit och den värsta kräftgång som branschen upplevt. Inte ens under finanskrisen dök konsumtionen på ett liknande sätt.
Företagen i handeln pressas från två håll – intäkterna minskar och kostnaderna ökar. De inflationsdrivna butikshyrorna har skenat i väg och ökat med 20 procent på tre år. Den genomsnittliga modehandlaren i Stockholm lägger, smått obegripliga, 24 kronor av varje intjänad 100-lapp på att betala hyror. Lägg därtill att handelns nota för brottsligheten ständigt ökar. Pandemins efterdyningar är ett annat mörkt orosmoln, där den redan pressade branschen har 3,5 miljarder kronor att betala tillbaka i uppskjutna skatteanstånd. Dessa utmaningar ska inte underskattas.
Som lök på laxen är den internationella konkurrensen tuffare än någonsin. Enbart under oktober handlade 600 000 svenskar från någon av de kinesiska onlinejättarna Temu eller Shein, enligt Svensk Handels E-handelsindikator. En ökning med 100 000 jämfört med månaden innan. Handeln från utländska aktörer ökar snabbt och drivs på av EU:s misslyckande med att skapa en rättvis spelplan. Onlinegiganterna har en egen gräddfil där de inte behöver följa svenska regler kring produktsäkerhet och kemikalieinnehåll. En allvarlig utveckling som hotar svenska företag och jobb i allt högre utsträckning.
Handeln har tvingats svälja en cocktail med kostnadsökningar på tom mage. Även om branschen visat stor uthållighet skördas nu lågkonjunkturens offer. Fyra handelsföretag tvingas stänga igen. Varje dag. Det är den högsta siffran på 10 år. För att vända utvecklingen och stärka handelns konkurrenskraft blir det viktigt att:
Beakta handelns utsatta läge i avtalsrörelsen. Nästa års kollektivavtalsförhandlingar blir mycket viktiga för handelns företag. Det tuffa läget med lågkonjunktur, ökade kostnader och accelererande konkurrens måste vara viktiga utgångspunkter i branschens förhandlingar.
Stoppa gräddfilen för kinesiska onlinegiganter. Handlaren i Sundsvall konkurrerar med handlaren i Shanghai. Vi välkomnar konkurrens men spelreglerna måste vara lika för alla. Dagens regelverk ger onlinegiganter som Temu och Shein fritt fram att runda svenska lagar och regler kring allt från hållbarhet och produktsäkerhet till kemikalieinnehåll och konsumenträtt. En lucka som omedelbart måste täppas igen.
Fler åtgärder för att stimulera konsumtionen. Regeringen har identifierat vikten av att stärka hushållens köpkraft för att bygga Sverige starkare. Det är centralt att både Regeringen och Riksbanken fortsätter vidta åtgärder som ökar köputrymmet för hushållen. Att konsumtionen får upp farten igen är en nyckel för att få fart på ekonomin.
Att stimulera konsumtionen och stärka handelns konkurrenskraft är viktigt för hela Sverige. Handeln är en central motor för jobbskapande och tillväxt. Årets viktigaste försäljningstillfälle står nu för dörren och för många företag står mycket, kanske allt, på spel. Sällan har en julhandel betytt så mycket för handelns företag och för Sveriges ekonomi. Om du kan, köp en extra julklapp i år. Vägen ur lågkonjunkturen stavas konsumtion.
Sofia Larsen, vd Svensk Handel Maria Mikkonen, chefsekonom Svensk Handel
Presskontakt
Är du journalist och vill komma i kontakt med Svensk Handel? Kontakta vår pressjour
Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!