Hoppa till innehåll

”Svårt att veta hur många stölder som sker i självbetjäningen”

Hur kan man fortsätta utveckla självbetjäning i sin butik och samtidigt hantera den ökade risken för stölder? På Coop Garnisonen i Linköping är kundkontakten och närvaro av personal viktiga parametrar för att komma åt svinnet.

artikelbild-coop-webben.jpg
Michael Engback, butikschef på Coop Garnisonen i Linköping

Självbetjäning har blivit allt mer populärt i handeln, men det kommer inte utan utmaningar. På Coop Garnisonen i Linköping sker nästan hälften av försäljningen via olika former av självutcheckning. Men hur påverkar det stölderna? Butikschefen Michael Engback berättar om arbetet med att minska svinnet, de vanligaste stöldmetoderna och hur personalen försöker skapa trygghet genom närvaro och kundkontakt.

De ökade problemen med stölder i självscanning och självutcheckning är ett huvudtema under årets Säkerhetsvecka, en vecka då Svensk Handel lägger särskilt stort fokus på handelns brottsutsatthet och vikten av att anmäla alla brott.

Coop Garnisonen har erbjudit självbetjäning till sina kunder under lång tid. Shopexpress och snabbkassor har funnits i snart 15 år i butiken, och Scan & Pay som är den digitala lösningen där kunden gör allt i sin egen mobil, infördes för tre år sedan.

Personligen tycker jag att det är riktigt roligt att få serva våra kunder och medlemmar i den här delen av kassalinjen där jag som medarbetare får möjlighet till lite mera tid för samtal och kundmöten, säger butikschef Michael Engback.

Andel av försäljningen som sker via självbetjäning är mellan 40-45 procent, fördelat mellan Shopexpress, snabbkassor och Scan & Pay. 

Hur många stölder som sker i just självutcheckningen har Michael svårt att svara på. Personalen arbetar för att alltid se, hälsa på och bekräfta alla kunder och på det sättet försöka minska stölderna.

- Det är svårt att svara på hur stor del av stölderna som görs genom självutcheckning. Vanligaste stölden i snabbkassorna skulle jag säga är att man väljer att inte betala för en eller två kassar.  Annars är det nog att man väljer att inte skanna alla varor när man självskannar.

Vad tänker du om framtiden för självbetjäning?
- För oss har självbetjäningen kommit för att stanna och jag ser fram emot den kommande utvecklingen av den här delen av kassalinjen. Kunderna uppskattar det då det ger en snabbare och mer flexibel köpupplevelse. De flesta av våra kunder är ärliga och skulle det missbrukas gör vi som alltid och polisanmäler alla stölder.

presskontakt-3.jpg

Presskontakt

Är du journalist och vill komma i kontakt med Svensk Handel? Kontakta vår pressjour

Hej! Hitta rätt genom att söka och filtrera listan. Sortera som det passar!
Vald kategori
Valt ämne
Sortera efter
appen-listbild.png

Appen Säkerhetscenter åter i drift

NyhetEfter en tidigare driftstörning i appen Säkerhetscenter kan du vara tvungen att logga in i appen igen för att få full funktion.
ehi-webbinarium-still002.jpg

Så gick e-handeln 2024

NyhetLyssna till Johanna Levy, CEO, Kids Brand Store och Linn Tagesson, COO & New Ventures, Lager 157 i ett inspelat webbinarium.
hallbarhet.png

Nycklar till en hållbar position i framtidens detaljhandel

NyhetTa del av insikter från årets hållbarhetsundersökning.
statsministern_kampanjbrev0219.jpg

Statsminister Ulf Kristersson inviger D-Congress 2025!

NyhetSvensk Handel presenterar stolt Sveriges statsminister Ulf Kristersson som officiell invigningstalare på D-Congress 2025!
eu-flaggor.jpg

EU:s arbetsprogram måste stärka företagens konkurrenskraft

NyhetI dag upplever över 60 procent av företagen inom EU att betungande regleringar står i vägen för investeringar och tillväxt.
prelovedpanel.png

Så mycket omsatte second hand-marknaden 2024

NyhetVi presenterar för första gången statistik som talar sitt tydliga språk. Second hand har gått från skam till glam. Rapport och webbinarium.
arbetsgivarservice-illustration.jpg

Dags att rapportera in dina medlemsuppgifter

NyhetSenast den 28 februari behöver du som är medlem i Svensk Handel rapportera in korrekta uppgifter om ditt företag.
arkivet-1.png

Arkivet fortsätter sin tillväxtresa – med fokus på den fysiska butiken

NyhetArkivet, en av Sveriges ledande aktörer inom second hand och hållbart mode, har på kort tid etablerat sig som en föregångare.

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.