Hoppa till innehåll

Den 12 mars 2024 antog EU-parlamentet sin ståndpunkt om att inrätta ett system för verifiering och förhandsgodkännande av miljöanspråk i marknadsföring, så kallade gröna påståenden.

eu-miljopastaende.jpg

Direktivet om gröna påståenden ställer krav på företag att lämna in bevis om sina påståenden om miljömarknadsföring innan de kommunicerar om produkter som exempelvis "biologiskt nedbrytbara" eller med "biobaserat innehåll". EU-länderna ska också ackreditera verifierare som i förväg ska godkänna användningen av påståendena, för att stävja ogrundad och tvetydig reklam.  

Parlamentet har nu också beslutat att man vill se att förpackningar och byggprodukter åter ska ingå i Green Claims direktivet. Samtidigt föreslår man att textilprodukter ska undantas från direktivet. 

Tidsfrister och undantag för mikroföretag 

Förslaget om max 30 dagar för bedömningsförfarande och att enklare påståenden och produkter ska kunna dra nytta av snabbare eller enklare verifiering välkomnas av Svensk Handel.  

Vidare välkomnas också att små och medelstora företag föreslås få ytterligare ett extra år på sig att följa efterlevnaden jämfört med större företag. Mikroföretag, företag med färre än 10 anställda och en årsomsättning som understiger två miljoner euro, kommer fortsatt inte omfattas av de nya reglerna. 

Beslut om att gröna påståenden baserade enbart på koldioxid-kompensationssystem fortsatt ska förbli förbjudna fattades också.  

Sanktioner och risk för ’’Green Hushing’’ 

Företag som bryter mot reglerna kan straffas genom att tillfällig uteslutas från offentliga upphandlingar eller få böter på minst 4 % av handlarens årliga omsättning. 

Förslaget inkluderar fortfarande ett krav på att företag måste få sina miljörelaterade påståenden förhandsgranskade och godkända, samtidigt som de potentiella sanktionerna för felaktiga påståenden kvarstår på en hög nivå.  

Detta, menar Svensk Handel, kan leda till en situation där företag undviker att kommunicera om sina miljöfördelar av rädsla för att göra felaktigheter, ett fenomen som benämns "Green Hushing". Ett sådant utfall skulle kunna vara negativt för konsumenter eftersom det begränsar tillgången till relevant information vid beslutsfattande om köp. 

Förhandlingarna om Green Claims direktivet är långt ifrån över och Svensk Handel fortsätter bevaka frågan. 

martina-elfgren1.jpg

Martina Elfgren

Enhetschef Internationell handel, Head of office för Brysselkontoret

Hej! Hitta rätt genom att söka och filtrera listan. Sortera som det passar!
Vald kategori
Valt ämne
Sortera efter
stoldrapport-nyhet.png

Röster från handeln - så påverkar brotten våra företag

NyhetI Svensk Handels rapport "Stölder och brottslighet i handeln 2024" vittnar några röster om hur brotten påverkar deras verksamhet.
nrs-2024-(webben)-(5).png

Hållbarhet, säkerhet och AI formar handelns framtid

NyhetÅrets teman på Nordic Retail Summit 2 oktober är hållbarhet, säkerhet och AI. Biljetter finns att köpa nu.
kontakta-oss-i-sommar-1719832256.png

Kontakta oss i sommar

NyhetHandeln tar aldrig semester. Som medlem i Svensk Handel är vi aldrig längre än ett samtal eller mejl bort.
nrs-2024-(webben).png

AI - revolutionen som formar framtidens handel

NyhetArtificiell intelligens (AI) revolutionerar hela handelsbranschen globalt och är ett av tre huvudteman på årets Nordic Retail Summit.
kontakt-sommar-(1).png

Moms på second hand begränsar företagen

NyhetOmställningen till cirkulära affärsmodeller hos handelns företag utmanas av dubbelbeskattningen på second hand.
kontakt-sommar.png

Sårbarhet för cyberbrott växande problem för näringslivet

NyhetPå ett fullsatt seminarium i Almedalen diskuterades cyberattacker som ett växande hot mot såväl handeln som samhället i stort.
turister-gagata.jpg

Din butik – ett besöksmål för turister

NyhetTa del av Svensk Handels rekommendationer för hur du bäst omfamnar turisterna i sommar.
namnlos-design-(4).png

Stölder och brott kostar handeln 20 miljarder varje år

NyhetTotalt kostar brottsligheten i handeln 20 miljarder varje år, vilket motsvarar en halv polisbudget.

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.