Hoppa till innehåll

Den 12 mars 2024 antog EU-parlamentet sin ståndpunkt om att inrätta ett system för verifiering och förhandsgodkännande av miljöanspråk i marknadsföring, så kallade gröna påståenden.

eu-miljopastaende.jpg

Direktivet om gröna påståenden ställer krav på företag att lämna in bevis om sina påståenden om miljömarknadsföring innan de kommunicerar om produkter som exempelvis "biologiskt nedbrytbara" eller med "biobaserat innehåll". EU-länderna ska också ackreditera verifierare som i förväg ska godkänna användningen av påståendena, för att stävja ogrundad och tvetydig reklam.  

Parlamentet har nu också beslutat att man vill se att förpackningar och byggprodukter åter ska ingå i Green Claims direktivet. Samtidigt föreslår man att textilprodukter ska undantas från direktivet. 

Tidsfrister och undantag för mikroföretag 

Förslaget om max 30 dagar för bedömningsförfarande och att enklare påståenden och produkter ska kunna dra nytta av snabbare eller enklare verifiering välkomnas av Svensk Handel.  

Vidare välkomnas också att små och medelstora företag föreslås få ytterligare ett extra år på sig att följa efterlevnaden jämfört med större företag. Mikroföretag, företag med färre än 10 anställda och en årsomsättning som understiger två miljoner euro, kommer fortsatt inte omfattas av de nya reglerna. 

Beslut om att gröna påståenden baserade enbart på koldioxid-kompensationssystem fortsatt ska förbli förbjudna fattades också.  

Sanktioner och risk för ’’Green Hushing’’ 

Företag som bryter mot reglerna kan straffas genom att tillfällig uteslutas från offentliga upphandlingar eller få böter på minst 4 % av handlarens årliga omsättning. 

Förslaget inkluderar fortfarande ett krav på att företag måste få sina miljörelaterade påståenden förhandsgranskade och godkända, samtidigt som de potentiella sanktionerna för felaktiga påståenden kvarstår på en hög nivå.  

Detta, menar Svensk Handel, kan leda till en situation där företag undviker att kommunicera om sina miljöfördelar av rädsla för att göra felaktigheter, ett fenomen som benämns "Green Hushing". Ett sådant utfall skulle kunna vara negativt för konsumenter eftersom det begränsar tillgången till relevant information vid beslutsfattande om köp. 

Förhandlingarna om Green Claims direktivet är långt ifrån över och Svensk Handel fortsätter bevaka frågan. 

martina-elfgren1.jpg

Martina Elfgren

Enhetschef Internationell handel, Head of office för Brysselkontoret

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.