Hoppa till innehåll

Den 12 mars 2024 antog EU-parlamentet sin ståndpunkt om att inrätta ett system för verifiering och förhandsgodkännande av miljöanspråk i marknadsföring, så kallade gröna påståenden.

eu-miljopastaende.jpg

Direktivet om gröna påståenden ställer krav på företag att lämna in bevis om sina påståenden om miljömarknadsföring innan de kommunicerar om produkter som exempelvis "biologiskt nedbrytbara" eller med "biobaserat innehåll". EU-länderna ska också ackreditera verifierare som i förväg ska godkänna användningen av påståendena, för att stävja ogrundad och tvetydig reklam.  

Parlamentet har nu också beslutat att man vill se att förpackningar och byggprodukter åter ska ingå i Green Claims direktivet. Samtidigt föreslår man att textilprodukter ska undantas från direktivet. 

Tidsfrister och undantag för mikroföretag 

Förslaget om max 30 dagar för bedömningsförfarande och att enklare påståenden och produkter ska kunna dra nytta av snabbare eller enklare verifiering välkomnas av Svensk Handel.  

Vidare välkomnas också att små och medelstora företag föreslås få ytterligare ett extra år på sig att följa efterlevnaden jämfört med större företag. Mikroföretag, företag med färre än 10 anställda och en årsomsättning som understiger två miljoner euro, kommer fortsatt inte omfattas av de nya reglerna. 

Beslut om att gröna påståenden baserade enbart på koldioxid-kompensationssystem fortsatt ska förbli förbjudna fattades också.  

Sanktioner och risk för ’’Green Hushing’’ 

Företag som bryter mot reglerna kan straffas genom att tillfällig uteslutas från offentliga upphandlingar eller få böter på minst 4 % av handlarens årliga omsättning. 

Förslaget inkluderar fortfarande ett krav på att företag måste få sina miljörelaterade påståenden förhandsgranskade och godkända, samtidigt som de potentiella sanktionerna för felaktiga påståenden kvarstår på en hög nivå.  

Detta, menar Svensk Handel, kan leda till en situation där företag undviker att kommunicera om sina miljöfördelar av rädsla för att göra felaktigheter, ett fenomen som benämns "Green Hushing". Ett sådant utfall skulle kunna vara negativt för konsumenter eftersom det begränsar tillgången till relevant information vid beslutsfattande om köp. 

Förhandlingarna om Green Claims direktivet är långt ifrån över och Svensk Handel fortsätter bevaka frågan. 

martina-elfgren1.jpg

Martina Elfgren

Enhetschef Internationell handel, Head of office för Brysselkontoret

Hej! Hitta rätt genom att söka och filtrera listan. Sortera som det passar!
Vald kategori
Valt ämne
Sortera efter
konsument1.png

Ny referensgrupp: Var med och påverka framtidens konsumentregler

NyhetMedlem, var med och påverka de lagar och regler som formar handeln - anmäl dig till Svensk Handels referensgrupp för konsumentfrågor.
folk-gagata.jpg

Välkommet med stärkt fokus på stadsutvecklingspolitiken

NyhetDen 30 januari överlämnade regeringen en skrivelse till riksdagen om en Ny strategi för levande och trygga städer.
nina-hbg-bukett.png

Brå får utökat uppdrag – Appen Säkerhetscenter kan vara ett viktigt verktyg

NyhetBrå ska stärka kommunernas kunskap om hur näringslivet kan bidra till att förebygga brott och vilka verktyg som kan användas i samverkan.
intervju-med-per-(640-x-500-px).jpg

D-Congress 2025 - "Eventet du helt enkelt inte får missa"

NyhetExklusiv intervju med Per Ljungberg inför D-Congress 2025.
bild-till-webb-med-playknapp.png

Avtalsnytt: Startskottet har gått i handelns avtalsrörelse

NyhetSvensk Handel har växlat avtalskrav med Handelsanställdas förbund.
1sofia-larsen-hb-januari.png

Handlarnas framtidstro vacklar – 5 insikter från Handelsbarometern

NyhetHandelsbarometern för januari 2025 visar att handeln står inför stora utmaningar. Svensk Handel ser med oro på en situation där branschen ha
kolla-fakturan.png

Varningslistan: Bedragarnas vanligaste knep – så skyddar du ditt företag

NyhetBilden är tydlig; bedragarna använder en stor uppsättning smarta och välplanerade metoder för att lura företag.
svenska-kontanter.png

Kontantutredningen – det här behöver du som företagare inom handeln veta

NyhetDen mycket omtalade kontantutredningen innebär både nya möjligheter och vissa utmaningar.

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.