Hoppa till innehåll

EU har infört nya regler för att stärka konsumenternas skydd vid onlineköp av kosmetiska produkter. Genom artikel 19 i General Product Safety Regulation (GSPR), som träder i kraft den 13 december 2024, krävs att handlare nu tillhandahåller mer omfattande produktinformation online.

smink.png

Handelsföretag bör redan nu börja förbereda för att säkerställa en smidig övergång till de nya reglerna, och för att fortsätta kunna erbjuda sina kosmetiska produkter till EU:s marknad utan avbrott.

Nyckelkraven i de nya reglerna

Tillverkarinformation:
Namn och kontaktuppgifter för både tillverkaren och den ansvariga personen inom EU måste anges.

Produktidentifiering:
Bilder, typ och identifieringskoder ska göra det lätt för konsumenterna att känna igen produkten.

Varningar och säkerhetsinformation:
Viktig säkerhetsinformation ska vara synlig antingen på produktförpackningen eller online, på ett språk som konsumenterna förstår.

Påverkan på handelsföretag

Handelsföretag behöver anpassa sina webbplatser och webbshoppar för att uppfylla dessa krav, vilket innebär en tydligare och mer transparent produktvisning. Detta är inte bara en chans att följa EU:s regler utan också att bygga förtroende hos konsumenterna genom att betona säkerhet och tillförlitlighet.

Att tidigt anpassa sig till dessa regler kan ge handelsföretag en fördel, stärka kundrelationer och potentiellt öka försäljningen.

johan-hetting.jpg

Johan Hetting

Näringspolitisk expert

Hej! Hitta rätt genom att söka och filtrera listan. Sortera som det passar!
Vald kategori
Valt ämne
Sortera efter
adlibris.png

Mer personliga kundrekommendationer med optimerade modeller

NyhetAdlibris skapar fylliga rekommendationer baserade på mer än baksidestexterna.
eu-kommissionen-utreder-temu.png

EU-kommissionen utreder Temu för brott mot Digital Services Act

NyhetEU-kommissionen har inlett en formell utredning för att undersöka om Temu har brutit mot Digital Services Act (DSA).
digitala-pass.png

Vill du ligga steget före? Delta i seminariet om digitala produktpass!

NyhetFrågorna om digitala produktpass är många: När kommer de? Vad innebär de? Och hur kan företag göra dem till en konkurrensfördel?
d-congress-2025---biljettslapp.jpg

D-Congress specialpris för medlemmar – biljetterna släpps på måndag

NyhetBiljetterna till D-Congress 2025 släpps på måndag! Säkra din plats för bara 1 000 kr - exklusivt för dig som är medlem i Svensk Handel.
hbg-bukett.png

Helsingborg först ut med egen version av appen Säkerhetscenter

NyhetSvensk Handels app Säkerhetscenter används brett över hela landet, och det är inte bara handelsföretag som har stor nytta av den.
nya-eu-kommissionen-.png

Ny EU-kommission – hur påverkas handeln?

NyhetDen nya EU-kommissionen har nu fått grönt ljus från Europaparlamentet, med Ursula von der Leyen som fortsatt ledare.
ai-1.png

Vad innebär AI-kommissionens färdplan för den svenska handeln?

NyhetRegeringens AI-kommission har nu presenterat rapporten "AI-kommissionens Färdplan för Sverige". Vad innebär det för svenska handelsföretag?
avtalsnytt-1-2025.png

Avtalsnytt: Så påverkar de ekonomiska förutsättningarna avtalsrörelsen

NyhetUnder Avtalsrörelsen 2025 omförhandlar Svensk Handel avtalen som påverkar handelns företag och anställda.

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.