Hoppa till innehåll

Digitala produktpass har diskuterats under några år, men frågorna är fortfarande många om när de egentligen kommer, vad de innebär och hur man ska förbereda sig för dem.

digitala-pass.png

Den gröna och digitala omställningen måste ske parallellt, men hur ska det gå till? Digitala produktpass har diskuterats under några år, men frågorna är fortfarande många om när de egentligen kommer, vad de innebär och hur man ska förbereda sig för dem.

Se hela webbinariet här:

Detta seminarium ger svar på dessa frågor genom att återge det EU-arbete som pågår för att ta fram både de specifika och tekniska kraven för att utveckla digitala produktpass.

Digitala produktpass är bara början på en nödvändig omställning där den digitala omställningen kommer vara en förutsättning för den gröna. För samtidigt kräver praktisk taget all ny lagstiftning som kommer från EU den närmaste åren, via den så kallade Gröna Given, att spårbarheten och transparensen i leveranskedjan förbättras väsentligt.

Det enda sättet att lyckas med detta är att genomföra en omfattande digitalisering, som innefattar insamling och sammanställning av såväl tekniska data som hållbarhetsdata.

Men hur ska företagen kunna förbereda sig för denna parallella omställning så att det både främjar verksamheten och bidrar till mer hållbara affärskedjor? Seminariets ambition är att ge vägledning och inspiration till främst handelns medlemmar, men är relevant för alla aktörer som vill göra digitala produktpass och spårbarhet till en konkurrens- och hållbarhetsfördel.

Medverkande: 

  • Magnus Nikkarinen, Hållbarhetsexpert på Svensk Handel 

  • Staffan Olsson, GS1 Sweden 

  • Malin Rosqvist, Programchef, RISE 

  • Lennart Strandberg, Business Relations och ordförande i SIS TK 639, Blue Cromos  

  • Daniel Göhlin, VD/Grundare, GUNG AB 

  • Hans Petter Hubert, Director, Strategic Initiatives, Kezzler 

  • Stina Behrens, Project Manager Future Materials, Axfoundation

  • Stina Wallström, Handelsexpert, Svenskt Näringsliv


Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.