Hoppa till innehåll

Svenska handelsföretag arbetar i allt större utsträckning med hållbarhet ur ett helhetsperspektiv. Det visar Svensk Handels senaste hållbarhetsundersökning. Istället för att enbart fokusera på klimatfrågor ser vi nu en bredare ansats där företagen prioriterar flera hållbarhetsaspekter samtidigt – från produktdesign till arbetsvillkor och resurseffektivitet.

hallbarhetsundersokningen-bilder.png

En av de främsta drivkrafterna bakom denna utveckling är den växande mängden EU-regleringar inom ramen för The Green Deal. De kommande åren väntas omfattande lagkrav som påverkar allt från produktionsprocesser till återvinning och reparationer.

Hållbarhet är mer än klimatet

Vad som idag betraktas som hållbart är betydligt mer diversifierat än för 10–15 år sedan. Idag kan man välja lokalt, ekologiskt, svenskt, vegetariskt och mycket mer. Många har sin egen tolkning av vad som klassas som hållbart, vilket gör begreppet svårt att hantera då det kan betyda allt och ingenting.
Anders Axelsson
Chef Hållbarhetsstrategi & Utveckling på ICA

Under de senaste åren har undersökningar visat att även konsumenternas syn på hållbarhet har breddats. Tidigare låg fokus framför allt på klimatpåverkan, men idag omfattar hållbarhet hela värdekedjan. Samma trend syns nu tydligt i företagens arbete. Nästan samtliga hållbarhetsområden ökar i prioritet, vilket visar på en förändrad syn där hållbarhet blivit en naturlig del av affärsstrategin.

– Vad som idag betraktas som hållbart är betydligt mer diversifierat än för 10–15 år sedan. Idag kan man välja lokalt, ekologiskt, svenskt, vegetariskt och mycket mer. Många har sin egen tolkning av vad som klassas som hållbart, vilket gör begreppet svårt att hantera då det kan betyda allt och ingenting, säger Anders Axelsson, Chef Hållbarhetsstrategi & Utveckling på ICA.

EU-regleringar driver på utvecklingen

De nya EU-direktiven gör att företagen behöver arbeta med flera hållbarhetsfrågor parallellt. Ett tydligt exempel är reparationer. Många företag har länge satsat på att utveckla reparationsmöjligheter för sina produkter, men nu ser vi att trycket från EU:s Right to Repair-direktiv accelererar omställningen ytterligare.

Svensk Handels hållbarhetsundersökning visar också att företagen aktivt anpassar sig till de nya kraven. Samtidigt ser många en möjlighet att skapa konkurrensfördelar genom att ligga i framkant. Att arbeta med hållbarhet är inte längre en sidofråga – det är en affärsstrategisk nödvändighet.

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.