Den nya generationen streckkoder ska vara globalt implementerade 2027 för att möta vår tids ökade krav på produktinformation från myndigheter, handelsparter och konsumenter.
Sedan 50 år tillbaka är vi vana vid EAN-koder - streckkoder med vertikala streck innehållandes en rad siffror på varor och dess förpackningar. För handlare har streckkoderna sedan start fungerat som databärare av unika nummer för att identifiera produkter, men de räcker inte riktigt längre till för att möta vår moderna tids ökade krav på produktinformation från myndigheter, handelsparter och konsumenter.
För att möta kraven, löser många företag idag utmaningen genom att placera flera maskinläsbara streckkoder på sina förpackningar – en EAN som identifierar produkten som sedan skannas i utgångskassan, och en 2D-kod, till exempel en QR-kod för att ge mer produktinformation. Det adderas också mer information på förpackningen än tidigare.
2D-koder kan lösa informationsutmaningarna eftersom de kan rymma mer information och samtidigt fungera för skanning i utgångskassan. 2D-koder tar också mindre plats på förpackningar, samtidigt som mobiltelefoner kan läsa koden på ett enkelt sätt.
2D-koder som QR och Data Matrix har kapacitet att innehålla stora mängder information som till exempel datum och serienummer, vilket gör att du som varumärkesägare kan frigöra förpackningsutrymme, öka försäljning och driva hållbarhetsagenda samtidigt som du kan utnyttja fördelarna med utökad produktdata. För handlare bidrar 2D-koderna till en effektivare lagerhantering, spårbarhet, snabbare återkallelser och minskat matsvinn genom automatisk hantering av bäst-före-datum.
I takt med att det dessutom ställs allt högre krav från EU på att spårbarhetsinformation och hållbarhetsdata görs tillgängligt för konsumenter, kommer 2D-koder fungera som ett perfekt hjälpmedel för att enkelt kunna tillgodose konsumenterna detta på ett smidigt sätt.
Omställning till 2D-koder
Just nu pågår ett globalt program som innebär att 2D-koder introduceras inom handeln i hela världen. Ett antal branschledande företag har tillsammans med GS1 enats om att 2D-koder ska vara globalt implementerade och kunna avläsas i butikers utgångskassor senast 2027. Värt att notera är att de traditionella linjära streckkoderna inte helt kommer försvinna och att kodtyperna kommer fortsätta samexistera.
2D-koderna används redan idag av många företag, men i takt med att allt fler upptäcker nyttan med dem väntas omställningen gå fort. På leverantörssidan har man signalerat att man är redo att ställa om till 2D-koder, vilket kommer ställa krav på att handlare och återförsäljare har rutiner och digital infrastruktur på plats.
Håll utkik efter vår nästa artikel i serien om 2D-koder. Där kommer du få mer information om hur koderna fungerar i praktiken samt tips på hur du kommer igång med dem.
GS1 är en icke vinstdrivande organisation som utvecklar globala standarder i syfte att säkerställa ett gemensamt digital affärsspråk i hela världen. GS1 har verksamhet i 116 länder, två miljoner användarföretag och 10 miljarder streckkoder som skannas varje dag.
Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!