Hoppa till innehåll

För tionde året i rad släpper Svensk Handel en hållbarhetsundersökning, baserat på intervjuer med såväl konsumenter som handelsföretag. Vi lyfter här fram några siffror och insikter ur den senaste rapporten. Mycket mer finns att läsa i rapporten som du kan ladda ner längst ner i artikeln.

hallbarhet.png

80 procent av svenska konsumenter anser att hållbarhet är viktigt men väljer på pris

Trots ett starkt hållbarhetsengagemang är ekonomin avgörande för kundernas slutliga val. Pris har nu gått om kvalitet som den mest avgörande faktorn vid konsumentval, både för livsmedel och andra varor. Företag behöver därför hitta sätt att kombinera hållbarhet med attraktiva priser och tydligt kommunicera mervärdena med hållbara produkter.

3 procent av handelsföretagen är renodlade second hand-företag

Fler än en tredjedel ser dock redan positiv ekonomisk effekt.Även om second hand-försäljning fortfarande är en liten del av handeln, finns det en växande lönsamhet i modellen. Företag som satsar på second hand kan skapa en långsiktig konkurrensfördel samtidigt som de möter en ökad efterfrågan på cirkulär konsumtion.

Företag som redan investerat i cirkulära erbjudanden ser långsiktigt värde i dem och planerar att utveckla dem vidare. Detta tyder på att cirkulär handel inte är en tillfällig trend, utan det är snarare en strukturell trend som pågår i detta nu.

97 procent av företagen som redan erbjuder reparationer planerar att fortsätta

reparationer.png

Cirkulära affärsmodeller växer, men reparationer är en utmaning. Trots lagkrav på Right to Repair föredrar många konsumenter att köpa nytt i stället för att laga trasiga produkter. Det finns en tydlig vilja från lagstiftare och företag att främja reparationer, men konsumenterna är ännu inte helt med på tåget. Företag behöver göra reparationer mer tillgängliga, prisvärda och attraktiva för att de ska bli ett verkligt alternativ till nyinköp.

62 procent av handelns företag har en hållbarhetsansvarig

Hållbarhetsarbetet har gått från att vara ett separat initiativ till att bli en central del av affärsstrategin. Det innebär att företag ser hållbarhet som en konkurrensfördel snarare än en kostnad, vilket på sikt kan leda till ökad innovation och långsiktig lönsamhet.

Lagkrav och ökad efterfrågan på hållbara transporter och produkter

Transport- och logistiksektorn genomgår en omställning mot hållbarhet, driven av både lagstiftning och konsumentkrav. Företag som satsar på fossilfria transporter och mer hållbara produktionskedjor kan stärka sin marknadsposition och minska sin miljöpåverkan.

Hållbara transporter (+12%) och fler hållbara produkter (+9%) är bland de områden där företagen ökar sina insatser mest.

Konsumenter förväntar sig att handeln driver hållbarhetsfrågorna

Hållbarhetsarbetet är en alltmer central del av handeln, både ur ett affärs- och konsumentperspektiv. Konsumenter har en hög trovärdighet till detaljhandelsföretagen, ser dem som de främsta aktörerna i hållbarhetsomställningen, och förväntas  därmed driva hållbarhetsfrågorna i allt större utsträckning.  Det innebär att återförsäljare behöver ta ett större ansvar för hela värdekedjan, från produktion till försäljning och återanvändning.

hallbarhet-trovardighet_1.png

Samtidigt finns utmaningar, särskilt kopplade till prispress och osäkerhet kring kommande regleringar. Företag som lyckas kombinera hållbarhet med lönsamhet, prisvärde och tydlig kommunikation kommer att ha en stark position i framtidens detaljhandel.

ingvar-larsson.png

Om rapporten

Svensk Handel har under 10 års tid följt utvecklingen inom hållbarhet i branschen. Som underlag för rapporten finns resultaten av två undersökningar som genomförts under hösten 2024; en med frågor ställda till ett riksrepresentativt urval av konsumenter och den andra till Svensk Handels medlemsföretag.

Ta del av hela rapporten - ladda ner den här >>

Hej! Hitta rätt genom att söka och filtrera listan. Sortera som det passar!
Vald kategori
Valt ämne
Sortera efter
handelskonjunkturen-april-25.png

Handelskonjunkturen april 2025: Tecken på återhämtning – men farorna är långt ifrån över

NyhetBörjar svensk handel sakta röra sig i rätt riktning, efter flera år av kris och lågkonjunktur? Se svaren i Handelskonjunkturen.
maria-mikkonen-1.jpg

Vårbudgeten saknar åtgärder för hushållens och företagens ekonomi

NyhetNär vårpropositionen idag presenterades saknades tyvärr inslag för att stärka hushållens och företagens ekonomiska situation.
kaffevarning.png

Kaffe – en eftertraktad vara för tjuvar

NyhetUnder en längre tid har vi sett hur priset på kaffe stadigt har stigit. Det gör det till ett hett eftertraktat byte i butikerna
handlare-och-rattskedjan.png

Hur hanteras min polisanmälan egentligen?

NyhetMissa inte Svensk Handels vägledning, en helhetsbild över hur rättskedjan ser ut, och vad nästa steg är om din butik utsätts för brott.
regeringens_tulljour.jpg

Osäkerhet kring USA:s handelstullar: Regeringen inrättar ”tulljour”

NyhetRegeringen inrättar en särskild "tulljour" för att stötta företag som påverkas av osäkerheten kring USA:s handelstullar.
charlotte_dc_talks.png

Från Borås till Berlin - så bygger Cellbes en internationell tillväxtresa

NyhetCharlotte Nordén berättar hur ett starkt varumärke och ett värderingsdrivet ledarskap kan göra skillnad – även över landsgränser.
freddy-sobin-(1920-x-1080-px).png

“Att vända motvind till medvind” – XXL:s vd Freddy Sobins 3 framgångstips

NyhetSportkedjan XXL har inte haft en spikrak resa – men är nu tillbaka i tillväxt, mycket tack vare tre faktorer.
temu.png

Larmrapport om farliga varor från nätjättar – nu kräver Svensk Handel skarpa åtgärder

NyhetEn ny granskning från Kemikalieinspektionen visar att 6 av 10 produkter från stora onlineplattformar innehåller förbjudna ämnen.

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.