Vad prioriterar konsumenten? Hållbarhet, kvalitet eller pris?
När det ekonomiska läget nu tycks ljusna något, prioriterar konsumenten hållbarhet högre. Men pris är fortfarande avgörande för många.
I Svensk Handels hållbarhetsundersökning anger 70 % att det är viktigt att företagen de handlar av arbetar aktivt med hållbarhetsfrågorna, vilket är en markant ökning från förra årets mätning. Ännu är andelen inte lika stor som åren före pandemin, men ökningen talar för att pandemiårens negativa trendbrott var tillfälligt.
Trots ökat hållbarhetsfokus – pris fortfarande viktigare
Redan i förra årets rapport var priset viktigare än hållbarhet när konsumenterna handlar livsmedel, varor och tjänster. Att priset är det allra viktigaste när konsumenterna köper varor och tjänster är tydligt även i år, även om kvalitet följer hack i häl. Hållbarhet hamnar längre ner på prioriteringslistan - en betydligt lägre andel överväger hållbarhetsaspekten när de bestämmer vilka varor de ska köpa, jämfört med de som prioriterar pris i sitt köp. Även om hållbarheten blivit viktigare är konsumenterna fortsatt prisfokuserade.
Konsumenter inom alla åldersgrupper väljer bort företag av hållbarhetsskäl
Konsumenternas ökade fokus på hållbarhet reflekteras även i deras förväntningar på företagen. Många är restriktiva när det gäller köp från företag som inte uppfattas som hållbara. I tre av fyra åldersgrupper har andelen som undviker företag av hållbarhetsskäl ökat. Bland de två yngre grupperna är det nu en majoritet som avstår att handla från företag som inte uppfyller deras förväntningar på hållbarhet. I den äldsta gruppen har andelen ökat med 13 procentenheter.
Kvalitet ökar i betydelse för konsumenten
En intressant utveckling är att begreppet kvalitet också klättrar uppåt på prioriteringslistan. När det gäller livsmedel prioriteras det till och med högre än pris, och det skiljer bara 1 procentenhet mellan pris och kvalitet när det gäller övrig konsumtion. Likt varor med ett lägre pris skapar även varor med högre kvalitet värde för pengarna, om än på längre sikt. Ur ett hållbarhetsperspektiv är prioriteringen av kvalitet en välkommen trend, eftersom det för många produkter i praktiken innebär att konsumenten prioriterar hållbarhetsfaktorer som ökad livslängd och långsiktig resursbesparing. För livsmedel råder dock kanske det motsatta; produkter av hög kvalitet äts upp fortare.
Pris och kvalitet är fortfarande de överlägset viktigaste faktorerna när vi handlar. Det här är något som företagen måste förhålla sig till varje dag. Lyckas man tydliggöra mervärdet av att välja hållbart är det avgörande för att få med sig konsumenten.
Fler äldre väljer begagnat av hållbarhetsskäl
Undersökningen visar att allt fler väljer att handla begagnade varor för att minska sin miljöpåverkan och främja hållbar konsumtion. Enligt årets undersökning associeras begreppet "hållbar konsumtion" i högre grad med köp av second hand-varor jämfört med tidigare år, då det var vanligare att ange ”färre varor” som förknippades med hållbarheten.
Särskilt äldre konsumenter har ökat sin handel med second hand-varor, vilket tyder på att uppfattningen blir allt mer norm över generationsgränserna.
Det är fortfarande den yngre målgruppen som dominerar second hand-marknaden, men även äldre konsumenter köper alltmer begagnat. Upp till 85 procent av konsumenterna under 49 år och 61 procent av dem som är 50 år eller äldre handlar nu begagnat. Totalt sett har andelen konsumenter som handlar second hand ökat från 70 till 75 procent.
Hållbarhetssatsning skapar efterfrågan
En ny trend pekar på att företag som engagerar sig aktivt i hållbarhetsarbete även upplever en ökad efterfrågan från sina kunder. Detta ömsesidiga förhållande mellan företag och konsumenter skapar en positiv spiral, där intresserade konsumenter attraheras till företagen och vice versa.
En paradox är att vissa företag anger att de inte aktivt arbetar med hållbarhet just på grund av att de inte ser någon efterfrågan från konsumenterna. Det är viktigt att notera att de flesta av dessa företag är små och anger att de helt enkelt saknar tillräckligt med tid och resurser för att kunna fokusera på hållbarhetsfrågor.
Sammanfattningsvis kan sägas att både företag och konsumenter signalerar en ökad medvetenhet om hållbarhet och ett växande intresse för att både kunna erbjuda och själv göra hållbara och miljövänliga val.
Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!