Hoppa till innehåll

Svensk Handels Hållbarhetsundersökning visar att hållbarhet prioriteras upp av såväl konsumenter som företag. Av de företag som aktivt redan arbetar med hållbarhetsfrågor, växlar allt fler upp.

hallbarhetsundersokning-secon-hand.jpg
Som ett stort företag måste man ta på sig en ledartröja – det har varit Boozt's mantra hela tiden. Vi har behövt prioritera hållbarhet och investerat i det. För oss har det varit en självklarhet att priset man betalar för att vara stor är att ta ansvar i hållbarhetsfrågan.
Sandra Gadd
CFO, Boozt

Företagens tre viktigaste drivkrafter i hållbarhetsarbetet

(förändringen i procent inom parentes är jämfört med 2023)

  • Stärka varumärket 59% (+2%)

  • Stärka konkurrenskraften 51% (+3%)

  • Bidra till en hållbar utveckling 53% (+9%)

Företagen ser även en möjlighet att flytta fram sin position genom ett engagerat hållbarhetsarbete.

Fler hållbarhetsansvariga i ledningsgruppen

Bland de stora företagen med mer än 100 anställda har de allra flesta haft en hållbarhetsansvarig under flera år. Andelen mindre företag som idag har en hållbarhetsansvarig fortsätter att öka, i flera fall sitter också hållbarhetsansvarig med i ledningsgruppen.

Arbetet ska dock inte bara drivas på av hållbarhetsexperter, det här är något som ska angå flera delar av organisationen. Som hållbarhetsexpert är man också en slags kulturbärare. Då blir det viktigt att förmedla att hållbarhet är för alla – för hela organisationen.
Mattis Bergquist
hållbarhetschef Coop Sverige

Cirkulärt prioriteras mer, inifrån och ut

Cirkulära initiativ står fortsatt i fokus för både företag och konsumenter. Second hand har blivit det nya normala i åldersgrupper bland konsumenterna och efterfrågan ökar på reparationer och reservdelar, lån och uthyrning. Allt fler företag tar initiativ som uppmuntrar konsumenten att bidra till en mer cirkulär konsumtion, men också initiativ i den egna verksamheten.

Företagens fem vanligaste initiativ:

utvecklingen-hallbarhetsinitiativ-1711540396.png

Förbered dig på vågen av lagstiftning från EU

Företagen står inför stora förändringar i takt med en stor mängd EU-lagstiftning på hållbarhetsområdet, som träder i kraft löpande från 2025. Lagarna kommer att innebära en rejäl omställning för detaljhandelsföretagen och det är viktigt att redan nu börja förbereda verksamheten. Svensk Handel arbetar också aktivt med att säkerställa handelsföretagens intressen, både på nationell nivå och på plats i Bryssel.

Läs mer här:

Ta del av hela Svensk Handels Hållbarhetsundersökning:

magnus-nikkarinen.jpg

Magnus Nikkarinen

Näringspolitisk expert

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.