Hoppa till innehåll

Black Friday – en populär handelshögtid som påverkas av oroliga tider

Black Friday fortsätter att väcka svenska konsumenters intresse. Totalt uppger 52 procent av svenskarna att de planerar att handla i samband med dagen. Svensk Handel bedömer att försäljningen under Black Friday och Black Week uppgår till cirka 8 miljarder kronor, vilket är en minskning jämfört med föregående år.

Undersökningen visar alltså att intresset för Black Friday fortsatt är stort, men att det ändå är svalare jämfört med förra året vilket kan tillskrivas de utmaningar handeln i stort möter just nu.

- Många handlare hade säkerligen hoppats på en stark Black Friday och Black Week, efter mer än två år av pandemi. Men vi befinner oss åter i ett tufft ekonomiskt läge och svenskarna håller hårdare i plånboken. Svart på vitt i rapporten ser vi att varannan konsument handlar mindre på grund av de stigande kostnaderna, säger Martin Kits, chef för näringspolitik och opinionsbildning på Svensk Handel.

Black Friday har kommit att bli ett startskott för den annalkande julhandeln. Ungefär var tredje svensk köper julklappar i samband med Black Friday, vilket visar på att en del av julhandeln nu tidigarelagts.

Mode, hemelektronik och skönhetsprodukter i fokus under Black Friday

Svenskarna kommer främst att försöka göra fynd inom kläder- och skor, hemelektronik och skönhets- och hälsoprodukter under kommande Black Friday. Rapporten visar även att kvinnor och mäns köpvanor skiljer sig något åt. Kvinnorna lägger mer fokus på kläder, skönhetsprodukter och heminredning, medan männens fortsatta favorit är hemelektronik.

- Vi ser att konsumentmönstren håller i sig från tidigare år. Att köpen av hemelektronik minskar avsevärt beror sannolikt dels på en tuffare hushållsekonomi, dels på att elpriserna är så pass höga. Vi avstår helt enkelt från att köpa varor som drar för mycket el, säger Martin Kits.

Fler avstår från att handla av ekonomiska skäl

Likt föregående år är det vanligaste skälet till att inte handla något under Black Friday, Black Week eller Cyber Monday att man helt enkelt redan har allt man behöver. Men var tredje respondent anger att ekonomiska skäl som orsak till att avstå köp. Det är en betydande ökning jämfört med 2021 och en fingervisning om att några av handelns viktigaste försäljningshögtider påverkas av rådande konjunkturläge.

Hej! Hitta rätt genom att söka och filtrera listan. Sortera som det passar!
Vald kategori
Valt ämne
Sortera efter
vinterskor-25.png

Tuff februarimånad för modehandeln

PressmeddelandeBåde kläder och skor uppvisade en nedgång, mest markant inom skohandeln, som föll med 5,3 procent jämfört med samma månad föregående år.
d-award-2025.jpg

Apotea och Shopify – Vinnare av D-Award 2025!

PressmeddelandeUnder en festlig helkväll på D-Award vann Apotea det åtråvärda priset ”Årets E-handel” medan Shopify vann pris som ”Årets Leverantör”.
second-hand-25.png

Inte en fluga – stark start på 2025 för second hand

PressmeddelandePre Loved-indikatorn visar att försäljningen ökade med cirka 20 procent i januari 2025 jämfört med samma månad 2024.
avtal-2025.png

Förhandlingarna av handelns tjänstemannaavtal är igång

PressmeddelandeFörbättrade möjligheter till individuell löneutveckling och mer flexibla arbetstidsregler är två av Svensk Handels krav i förhandlingarna.
mobelbutik.png

Osäkerheten kvarstår - handelsföretagen fortsatt pessimistiska

PressmeddelandeFramtidsförväntningarna inom sällanköpsvaruhandeln stärktes något, medan var oförändrade inom dagligvaruhandeln och föll inom partihandeln.
ehi4-3.png

Svag start på e-handelsåret 2025

PressmeddelandeE-handeln skattas till 10,9 miljarder kronor i januari, en minskning med 6 procent jämfört med januari 2024.
eu-agenda1920-x-1080-px.png

För stärkt konkurrenskraft och tillväxt – Svensk Handels presenterar ny EU-agenda

PressmeddelandeGlobalisering, digital transformation och den gröna omställningen förändrar handelns förutsättningar i grunden.
istock-1430942461-red.jpg

Svenska handelsföretag – en stark motor i den gröna omställningen

PressmeddelandeSvensk Handels Hållbarhetsundersökning visar att engagemanget bland svenska handelsföretag förblir intakt, trots pressade förutsättningar.

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.