Hoppa till innehåll

Det nya året har medfört positivare tongångar inom handeln. För andra månaden i rad stiger framtidsförväntningarna inom butikshandeln, e-handeln och partihandeln. Men ökningarna sker från låga nivåer, och än står branschen inför stora utmaningar. Det visar Svensk Handels Handelsbarometer för februari.

kopcentrum.jpg

Månadens ökning till trots så är det fortsatt över lag pessimistiska vindar som blåser inom branschen. Samtliga delsegment befinner sig fortsatt under det neutrala värdet 100, vilket innebär att handlarna fortfarande är pessimistiska kring kommande tre månader utifrån antalet anställda, lönsamhet och försäljning. Men fortsatt finns indikatorer som talar för att än mer positiva tongångar är att vänta under året.

– Resultaten vi presenterar visar på att förra månadens mer positiva siffror inte var en tillfällighet. Nu ser vi svart på vitt hur allt fler handlare tror på bättre tider. Detta hänger dock på att inflationen fortsätter sjunka och att räntesänkningar så småningom är att vänta, säger Sofia Larsen, vd på Svensk Handel.

Medvind för e-handeln efter ett tufft 2023

E-handelsåret 2024 har börjat starkt. Branschen hade den starkaste månadsutvecklingen på nästan tre år i januari, vilket till stor del kan förklara att optimismen ökar även denna månad. En ökning med 1,2 enheter medför att indikatorvärdet i februari landar på 89,6.

– Även fast vi befinner oss i februari så börjar e-handeln nu ladda inför den stundande våren. Detta innebär alltid ett ökat tryck på produkter inom exempelvis modehandeln. Vi hoppas och tror därför att framtidsförväntningarna fortsätter att stiga under kommande månader, säger Sofia Larsen.

Positiva signaler från dagligvaruhandeln lyfter butikshandeln

Förra månaden var det sällanköpsvaruhandeln som stod för den största delen av ökningen, i månadens Handelsbarometer är det tvärtom, då det är dagligvaruhandelns optimism som medför att butikshandeln ökar med 1,3 enheter, vilket innebär att framtidsindikatorn ligger på 82,2. Detta är den högsta nivån för butikshandeln sedan hösten 2022.

– Det är oerhört viktigt att butikshandelns framtidsförväntningar fortsätter att öka. För det är butikerna som ger liv åt städerna och dess invånare. Handeln är näringslivets största arbetsgivare. Fortsätter optimismen att öka, samtidigt som de ekonomiska framtidsutsikterna blir bättre, kan ännu fler erbjudas jobb inom vår bransch, säger Sofia Larsen.

presskontakt-3.jpg

Presskontakt

Är du journalist och vill komma i kontakt med Svensk Handel? Kontakta vår pressjour

Hej! Hitta rätt genom att söka och filtrera listan. Sortera som det passar!
Vald kategori
Valt ämne
Sortera efter
black-week-kassar.png

Black Week blir viktig för handeln

PressmeddelandeSvensk Handels prognos inför Black Week 2024 visar att försäljningen under högtiden förväntas nå 9,7 miljarder kronor.
debattartikel-skjutningar2.png

Efter skjutningarna – handelns parter kräver mer av rättsväsendet

PressmeddelandeOrganiserad brottslighet och våldsuppgörelser drabbar våra handelsplatser. Handelns parter kräver krafttag för en trygg handelsmiljö.
ehi1.png

Utländsk e-handel stärker greppet – jobb och företagande står på spel

PressmeddelandeE-handelns omsättning i Sverige uppgick till 11,4 miljarder kronor, en ökning med 5 procent jämfört med samma månad förra året.
Stadsgata i Uppsala

Svensk Handel varnar: Rådande hyresnivåer leder till tomma stadskärnor

PressmeddelandeDe senaste årens extrema hyreshöjningar på över 20 procent har slagit hårt mot handelsföretagen.
kund-i-kladbutik-1.jpg

Skobranschens tuffa månad: Oktoberförsäljningen faller kraftigt

PressmeddelandeSvensk Handels Stilindex för oktober månad visar att mode- och skohandeln kämpar vidare i ett klimat präglat av konsumenternas försiktighet.
maria-mikkonen-1.jpg

Välkommet räntebesked från Riksbanken

PressmeddelandeTorsdagens räntebesked från Riksbanken välkomnas av Svensk Handel, som efterfrågat en dubbelsänkning under en längre tid.
mobiltelefoner.png

Second hand-försäljningen ökade under Q3

PressmeddelandePre Loved-indikatorn visar att begagnatmarknaden omsatte 1,3 miljarder kronor i september.
pumpor-och-familj.png

Halloweenfirandet växer – omsätter 1,6 miljarder kronor

PressmeddelandeEn undersökning från Svensk Handel visar att 64 procent av svenskarna nu planerar att fira Halloween, en ökning från förra årets 55 procent.

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.