Hoppa till innehåll

Inget ljus i tunneln för handelns företag i november. Fortsatt ser butiker, e-handel och partihandel pessimistiskt på kommande tre månader. Det visar Svensk Handels Handelsbarometer för november månad. Nu går branschen in i julhandeln, som är av yttersta vikt för många handlare runt om i landet.

shoppande-familj-utomhus.jpg

Månadens siffror innebär att den dystra trenden håller i sig. För 18:e månaden i följd ser svenska handlare negativt på kommande tre månader utifrån parametrarna försäljning, antalet anställda och lönsamhet. Detta då samtliga delsegment befinner sig under det neutrala värdet 100.

- Det är uppenbart att många av våra medlemsföretag, särskilt de mindre, på allvar är oroliga för vikande försäljning och lönsamhet på grund av vikande konsumtion. För många av dessa handlar det nu om att hålla sig ovan vattenytan. Nu stundar dock årets viktigaste handelshögtid, som vi hoppas ska ge en rejäl skjuts, säger Sofia Larsen, vd på Svensk Handel.

Dagligvaruhandeln får butikshandeln att lyfta

Butikshandelns framtidsförväntningar denna månad ökar med 1,5 punkter, vilket ger ett indikatorvärde på 78,4. Månadens positiva siffror kan uteslutande härledas till dagligvaruhandeln, som är den delbransch som går mot strömmen och uteslutande ökar i månadens mätning. Situationen för sällanköpshandeln är motsatsen, där man ser mer pessimistiskt på såväl försäljning och lönsamhet, som möjligheten till att anställa.

- För sällanköpshandelns vidkommande är månadens Handelsbarometer väldigt dyster. Det är den del av handeln som drabbats absolut hårdast av det faktum att konsumenterna håller hårdare i plånboken. Det återstår att se huruvida handeln kommer att kunna erbjuda extrajobb i den omfattning som vanligtvis sker. Vi fortsätter påminna regeringen om att sänkta arbetsgivaravgifter borde vara högt upp på dagordningen, säger Sofia Larsen.

E-handeln tror på minskad försäljning

Även e-handeln sjunker i månadens Handelsbarometer. En minskning med 3,6 punkter medför ett nytt indikatorvärde på 83,7. Största orosmolnet för delbranschen är försäljningen, vilken man tror kommer minska markant.

- E-handeln har precis lämnat Black Week bakom sig, och veckan i kombination med den stundande julhandeln är extremt viktig för delbranschen. Vi ser fortsatt hur företag med exponering mot utlandet går förhållandevis bra. Problemet ligger i att många mindre, inhemska e-handlare, upplever såväl vikande försäljning som avtagande lönsamhet, avslutar Sofia Larsen.

presskontakt-3.jpg

Presskontakt

Är du journalist och vill komma i kontakt med Svensk Handel? Kontakta vår pressjour

Hej! Hitta rätt genom att söka och filtrera listan. Sortera som det passar!
Vald kategori
Valt ämne
Sortera efter
black-week-kassar.png

Black Week blir viktig för handeln

PressmeddelandeSvensk Handels prognos inför Black Week 2024 visar att försäljningen under högtiden förväntas nå 9,7 miljarder kronor.
debattartikel-skjutningar2.png

Efter skjutningarna – handelns parter kräver mer av rättsväsendet

PressmeddelandeOrganiserad brottslighet och våldsuppgörelser drabbar våra handelsplatser. Handelns parter kräver krafttag för en trygg handelsmiljö.
ehi1.png

Utländsk e-handel stärker greppet – jobb och företagande står på spel

PressmeddelandeE-handelns omsättning i Sverige uppgick till 11,4 miljarder kronor, en ökning med 5 procent jämfört med samma månad förra året.
Stadsgata i Uppsala

Svensk Handel varnar: Rådande hyresnivåer leder till tomma stadskärnor

PressmeddelandeDe senaste årens extrema hyreshöjningar på över 20 procent har slagit hårt mot handelsföretagen.
kund-i-kladbutik-1.jpg

Skobranschens tuffa månad: Oktoberförsäljningen faller kraftigt

PressmeddelandeSvensk Handels Stilindex för oktober månad visar att mode- och skohandeln kämpar vidare i ett klimat präglat av konsumenternas försiktighet.
maria-mikkonen-1.jpg

Välkommet räntebesked från Riksbanken

PressmeddelandeTorsdagens räntebesked från Riksbanken välkomnas av Svensk Handel, som efterfrågat en dubbelsänkning under en längre tid.
mobiltelefoner.png

Second hand-försäljningen ökade under Q3

PressmeddelandePre Loved-indikatorn visar att begagnatmarknaden omsatte 1,3 miljarder kronor i september.
pumpor-och-familj.png

Halloweenfirandet växer – omsätter 1,6 miljarder kronor

PressmeddelandeEn undersökning från Svensk Handel visar att 64 procent av svenskarna nu planerar att fira Halloween, en ökning från förra årets 55 procent.

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.