Hoppa till innehåll

Julen är en av handelns absolut viktigaste högtider, och många handelsföretag förväntar sig ett högt försäljningstryck. Enligt Svensk Handels prognos kommer julklappsförsäljningen i år att öka jämfört med förra året och förväntas omsätta 24 miljarder kronor, vilket talar för att handelns förhoppning om en god jul införlivas.

julklapp.png

Årets prognos är högre än föregående års svaga prognos och indikerar också att den totala volymen varor som säljs under årets julklappshandel kommer att öka jämfört med förra året. För många handelsföretag är en framgångsrik julhandel dessutom nästintill avgörande när året sedan ska summeras.

– Räntesänkningar till trots så har inte konsumtionen kommit i gång på det sätt som många handelsföretag hade hoppats på, och vi vet att vissa branscher inte heller fick det uppsving som de så väl behövde under Black Week. Därför är det glädjande att prognosen för julhandeln är något högre i år. Handeln är verkligen i behov av en god jul och vi hoppas nu på att konsumenterna gärna unnar sig lite extra under kommande högtid säger Maria Mikkonen, chefsekonom på Svensk Handel.

Många handlar julklappar från Temu och Shein

I årets julprognos tillfrågas respondenterna huruvida de tänker köpa julklappar via någon av de kinesiska onlinegiganterna Temu eller Shein. Totalt är det nästan var femte (18%) som uppger att de har, eller att de kommer att julhandla från dessa aktörer. Svensk Handel ser med oro på utvecklingen:

– Vi har under lång tid påtalat farorna i de kinesiska onlinegiganternas framfart. Svensk Handel kommer alltid främja fri konkurrens, men sker den inte på lika villkor kommer vi vara de första att påtala detta. Utöver att svenska jobb och företag står på spel innebär varje köp en potentiell säkerhetsrisk för konsumenterna. Vi hoppas att folk väljer att handla med hjärta och förnuft i år, säger Maria Mikkonen.

Var fjärde person kommer att handla julklappar second hand

Svenskarnas intresse för second hand fortsätter att hålla i sig. Detta märks även av inom julhandeln. Var fjärde uppger att någon av klapparna under granen kommer att bestå av en second hand-produkt. Det är en liten ökning jämfört med föregående år (24%), vilket visar på att svenskarnas intresse för second hand fortsatt är starkt.

– Även fast allt fler handlar via onlineplattformar från tredje land ser vi också samtidigt hur fler väljer att handla mer hållbart. Vi tror att betydligt fler paket under granen hade kunnat vara inköpta second hand om regeringen gjorde slag i saken och sänkte momsen på second hand, avslutar Maria Mikkonen.

presskontakt-3.jpg

Presskontakt

Är du journalist och vill komma i kontakt med Svensk Handel? Kontakta vår pressjour

Hej! Hitta rätt genom att söka och filtrera listan. Sortera som det passar!
Vald kategori
Valt ämne
Sortera efter
eu-agenda1920-x-1080-px.png

För stärkt konkurrenskraft och tillväxt – Svensk Handels presenterar ny EU-agenda

PressmeddelandeGlobalisering, digital transformation och den gröna omställningen förändrar handelns förutsättningar i grunden.
istock-1430942461-red.jpg

Svenska handelsföretag – en stark motor i den gröna omställningen

PressmeddelandeSvensk Handels Hållbarhetsundersökning visar att engagemanget bland svenska handelsföretag förblir intakt, trots pressade förutsättningar.
stilindex-mode.png

Skor lyfte modehandeln i januari

PressmeddelandeSvensk Handels Stilindex för januari 2025 visar på en stark månad för modehandeln, och särskilt bra gick skoförsäljningen.
ehandel-per.png

E-handeln återhämtade sig under 2024 – inköp från utlandet ökade

PressmeddelandeE-handelns omsättning under 2024 skattas till 160 miljarder kronor. Se filmat webbinarium och helårsrapport.
alla-hjartans-dag-paket.png

Handeln räknar med att fler gåvor köps inför Alla hjärtans dag

PressmeddelandeHälften av svenskarna planerar att uppmärksamma Alla hjärtans dag, och konsumtionen väntas öka jämfört med förra året.
second-hand-24.png

Second hand omsatte 17 miljarder kronor förra året

PressmeddelandeEkonomiskt pressade hushåll, ökat hållbarhetsfokus och fler nya aktörer driver försäljningen inom second hand.
martin-kits-25-1.jpg

EU agerar mot Temu och Shein: ”Steg i rätt riktning men ingen lösning”

PressmeddelandeSvensk Handel välkomnar att EU adresserar problemen med Temu och Shein. Men fler konkreta åtgärder krävs här och nu.
sh-och-ai-sweden.png

Svensk Handel accelererar AI-användningen - blir ny partner till AI Sweden

PressmeddelandeFör att stärka kompetensen inom AI ansluter sig Svensk Handel som ny partner till AI Sweden.

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.